Iedere dag leveren de mensen van Kandt bv vakwerk bij het werk aan de verbreding en verdieping van de A9. Van het aanbrengen van LeKa grout-injectiepalen tot tijdelijke (combi)damwandwandkuipen. Willem Meijer, bedrijfsleider bij Kandt: “We zijn er op ingesteld om onder lastige omstandigheden ons werk goed uit te voeren. Juist daarom is de A9 op ons lijf geschreven.”
In opdracht van Rijkswaterstaat verbreedt en verdiept VeenIX de A9 tussen Badhoevedorp en Holendrecht. De diversiteit aan werkzaamheden die Kandt uitvoert op de A9 op dit traject is groot. Zo heeft de funderingsspecialist voor de verbreding van de Schipholbrug en de renovatie van de twee basculekelders veel tijdelijke en permanente LeKa grout-injectiepalen geplaatst. “De Schipholbrug (kunstwerk 1) was onze eerst opdracht binnen dit project, dat we uitvoeren in opdracht van VeenIX. We hebben destijds ongeveer 500 tijdelijke palen geboord, waarop de werkplatformen en tijdelijke ondersteuningen zijn gebouwd. Deze gaan we de komende tijd weer uitboren”, zegt Meijer. Kandt heeft tevens twee tijdelijke combiwandkuipen aangebracht voor de basculekelders van de Schipholbrug en de stempelramen van deze kuipen geplaatst. Dit werk is grotendeels vanaf speciaal berekende pontons op het water uitgevoerd met verschillende machines. Ook heeft ze diverse damwandconstructies aangebracht, deels in hoogtebeperking, ten behoeve van het betonwerk voor de pijlers van de Schipholbrug. Vanwege de hoogtebeperking zijn de damwanden in delen aangebracht en aan elkaar gelast. Dit maakte het heel bewerkelijk. Het is geen damwandwerk in een open veld waar je productie kan maken.”
Na de Schipholbrug volgden al snel meer kunstwerken, namelijk kunstwerk 2 tot en met 11, waar Kandt heel veel fundatiewerk voor heeft gedaan door het installeren van LeKa-palen evenals het plaatsen van damwanden en bouwkuipen inclusief het engineeren en aanbrengen van de stempeling. “Ieder kunstwerk is anders en heeft ook nog zijn eigen deelfases. Dit maakt het qua logistiek een bewerkelijk project. We hebben kunstwerken met alleen landwerk uitgevoerd, maar ook vanaf een ponton omdat de pijlers middenin het water stonden.”
Omdat er zoveel bij de verbreding van de A9 komt kijken qua specialisme, past het uitstekend in het straatje van Kandt, volgens betrokken collega’s Noah van der Knaap, projectcoördinator, en Jeroen de Bruin, hoofduitvoerder. Van der Knaap: “Bij de verbreding van een snelweg zoals de A9 heb je altijd beperkte ruimte om te werken, de heiterpen zijn klein en materieel moet snel verplaatst en opgebouwd worden. Om alles goed te doen op lastig bereikbare plekken en volgens de juiste regels, hebben we speciale kennis en het juiste materieel nodig. Het is een hele organisatie om alle werkzaamheden goed op elkaar af te stemmen. We werken volgens de eisen van opdrachtgever Rijkswaterstaat, met laswerk conform executieklasse 2 en 3. Daarnaast moeten alle materialen traceerbaar zijn conform alle gestelde eisen. En als onderaannemer moeten we tevens voldoen aan de Richtlijn Ontwerp Kunstwerken (ROK). Ook gelden bij dit project strikte regels voor veilig hijsen in een openbare omgeving.”
In een groot civiel werk waar alle werkzaamheden strak in en om elkaar gepland staan, waarbij de planning nog wel eens verandert en aangepast wordt door alle omstandigheden, is flexibiliteit een must. De Bruin beaamt dat. “We zijn als team goed georganiseerd en zitten er kort op. Daardoor kunnen we snel schakelen. Bijvoorbeeld als je van gepland dagwerk moet overschakelen naar nacht- of weekendwerk. Het is een groots en complex project waarbij we het samen doen, dat maakt het werk mooi.”
Neem dan rechtstreeks contact op met Kandt Aannemings- en Funderingsbedrijf BV.