Nederland telt duizenden beweegbare bruggen en sluizen, die een belangrijk onderdeel vormen van onze infrastructuur. Met de grote opgave van Rijkswaterstaat voor onderhoud en vervanging, is het cruciaal dat betrokken partijen samenwerken aan uniforme oplossingen. Als vooraanstaande speler op het gebied van veiligheidstechniek, speelt Pilz een belangrijke rol in de totstandkoming van de nieuwe normen voor deze vitale infrastructuurelementen.
Om de veiligheid en betrouwbaarheid van deze objecten te waarborgen, wordt er met tientallen experts uit diverse disciplines samengewerkt aan nieuwe normen. Vanuit Pilz neemt Koen Krikke, Safety Consultant, deel aan de normcommissie voor bruggen en sluizen en spreekt daarover regelmatig met Emiel van Zundert, Projectmanager Services.
“Bij het opstellen van normen worden wettelijke eisen – bijvoorbeeld voor machines – concreet uitgewerkt. Zo wordt vastgelegd welke normen toegepast moeten worden om aan deze eisen te voldoen en ze correct te interpreteren”, vervolgt Koen. Als veiligheidsconsultant is hij dagelijks bezig met de technische kant van de veiligheid van infrastructuur. “Onze betrokkenheid in de normcommissie geeft ons de kans om de veiligheid van bruggen en sluizen actief vorm te geven.” Hij vertelt dat er al sinds een jaar of tien nagedacht wordt over een vernieuwde versie van de norm voor bruggen en een geheel nieuwe norm voor sluizen. “Deze is er nog niet en vaak werd de norm voor bruggen dan toegepast bij het bouwen van sluizen, maar een sluis is zoveel meer dan een ‘brug op z’n kant’”, benadrukt hij.
In de ogen van Emiel is betrouwbaarheid en beschikbaarheid cruciaal: “De nieuwe normen zijn noodzakelijk om ervoor te zorgen dat sluizen niet alleen veilig zijn tijdens de normale werking en bediening, maar ook in uitzonderlijke omstandigheden of in het geval van storingen. Ook dan moet men ervan op aan kunnen dat er geen onveilige situaties kunnen ontstaan. Dat vraagt om heldere veiligheidsprocedures.” Koen vult aan: “Een sluis kent naast een waterkerende functie ook processen voor het nivelleren en het spuien van water. Daarnaast zijn ook aanvaarbeschermingen, uitklimvoorzieningen, ijsbestrijding… allemaal uitdagingen waar veel bij komt kijken, omdat een uitval van een sluis verstrekkende gevolgen kan hebben.”
Deze bredere verantwoordelijkheid maakt het voor Emiel en Koen extra belangrijk dat alle technische aspecten van de normen goed doordacht worden. “De combinatie van bruggen en sluizen vraagt om innovatieve oplossingen”, voegt Koen eraan toe. “Bruggen en sluizen worden vaak als één complex object beschouwd, wat betekent dat de normen voor beide componenten goed op elkaar moeten aansluiten om een veilige en betrouwbare werking te waarborgen.”
Pilz brengt niet alleen theoretische kennis naar de normcommissie, maar ook praktijkervaring. “We constateren dat er soms praktische uitdagingen zijn bij de implementatie van normen”, zegt Koen. “Door onze kennis van machineveiligheid en storingsbeheersing kunnen we ervoor zorgen dat de normen niet alleen technisch kloppen, maar ook daadwerkelijk toepasbaar zijn in de praktijk.” Emiel beaamt dit en constateert dat opdrachtgevers houvast willen. “Normen moeten gemoderniseerd worden en richtlijnen moeten zorgen voor concrete verbeteringen in de veiligheid en operationele betrouwbaarheid van bruggen en sluizen. Of het nou gaat om grote beweegbare bruggen en sluizen met grote belangen voor de beroepsscheepvaart, of kleinere sluizen die onder de verantwoordelijkheid van gemeenten vallen: iedereen is gebaat bij houvast.”
Koen erkent dat het een voortdurende uitdaging is om de vertaalslag van de norm naar de techniek te maken. “Maar dat is precies waar Pilz een verschil kan maken. Dat doen we door bijvoorbeeld helderheid te scheppen door basiseisen vanuit wet- en regelgeving goed uit te werken, of door details uit te werken die – met de huidige stand der techniek – in de huidige bruggennorm verouderd zijn.”
Een concreet voorbeeld zijn de Julianasluizen in Gouda, een belangrijke sluis voor de scheepvaart tussen de Hollandse IJssel en het Gouwekanaal. “De werkzaamheden voor het uitvoeren van groot onderhoud aan deze sluis zijn gestart en in dit sluiscomplex wordt tevens de nieuwe standaard sluissoftware van de Provincie Zuid-Holland geladen”, zegt Emiel.
Inmiddels is er een ontwerpversie 2 van de NEN 6787-1 voor bruggen. De norm voor de sluizen (NEN 6787-2) verwachten we af te ronden in 2028. Pilz blijft zich inzetten om deze normen toekomstbestendig en praktisch toepasbaar te maken.
Neem dan rechtstreeks contact op met Pilz.