Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Markante bekistingoplossing  entreewand parkeergarage
Voor het in het werk storten van de gekromde entreewanden werd gebruik gemaakt van het NOEtop bekistingsysteem.

Markante bekistingoplossing entreewand parkeergarage

Hogere betonkunst in Scheveningse duinen

Het Noordelijke Havenhoofd in Scheveningen wordt herontwikkeld om ruimte te maken voor de bedrijven in de haven en om de Scheveningse boulevard als toeristische trekpleister te versterken. Als onderdeel van de herontwikkeling is aan de Strandweg een 840 parkeerplaatsen tellende parkeergarage gerealiseerd. De entreewanden hiervan zijn uitgevoerd in schoon beton en gerealiseerd door B-smart fundering B.V. Opmerkelijk zijn de gekromde, oplopende en in het werk gestorte wanden die in twee betonkleuren zijn uitgevoerd. Het onderste deel van de wanden is bovendien voorzien van een cannelure. NOE-Bekistingtechniek en NOE-Betonvormgeving ontwikkelden in samenspraak met B-smart een ingenieuze bekistingoplossing.

De herontwikkeling van het Noordelijk Havenhoofd wordt uitgevoerd door VolkerWessels Vastgoed. Initiatiefnemers zijn enkele lokale bedrijven, die samen met de gemeente en VolkerWessels Vastgoed een haalbaarheidsstudie uitvoerden en een plan samenstelden. Dat wordt nu in fasen gerealiseerd.

NOE Scheveningen6898
Om de gekromde vorm te kunnen realiseren, werd de voorzijde van de bekisting (zeezijde) voorzien van cassettes.

Parkeergarage 

Voor de bouw van de parkeergarage tekende Continental Car Parks. Om de parkeergarage te kunnen bouwen, is eerst 130.000 kubieke meter duinzand afgegraven en afgevoerd. Dit duinzand zal weer deels worden teruggestort, waardoor de parkeergarage als het ware in het duin komt te liggen en volledig aan het oog wordt onttrokken. Wat zichtbaar blijft, is de entree van de garage.

Het ontwerp hiervan – van de hand van architectenbureau Team V – vormt de kers op de taart: de wanden volgen het verloop van het duin en krommen zich naar buiten toe open. Opmerkelijk is de uitvoering van de wanden in de kleuren antraciet en grijs en het gebruik van een strakke cannelure. Het geheel vergt veel van de bekistingtechniek en -vormgeving én de betonverwerking.

Q park Scheveningen1
De NOEplast structuurmatten kunnen bij normaal gebruik circa 100 keer worden gebruikt.

Uitdagende combinatie

“De uitdaging zit ‘m in de combinatie van bekistingtechniek, betontechnologie en storttechniek”, aldus Sandro Boots van B-smart. “Voor de wanden van de parkeergarage koos de architect voor een combinatie van antraciet en grijs beton in schoonwerk kwaliteit. Het grijze bovendeel diende volledig strak te worden uitgevoerd, terwijl voor het antraciete benedendeel van de wanden voor een cannelure werd gekozen. De grijze bovenband loopt van de ene wand door naar de andere wand en kadert daarmee de entree. 

Op basis van deze eisen hebben we een plan samengesteld. Vervolgens zijn we op zoek gegaan naar een partner die het plan voor ons verder kon uitwerken en uitvoeren. We kwamen uit bij NOE-Bekistingtechniek en NOE-Betonvormgeving, die veel ervaring hebben met dergelijke complexe opgaven.”

NOE Scheveningen6842
De uitdaging zit ‘m in de combinatie van bekistingtechniek, betontechnologie en storttechniek.

Speciale NOEplast-structuurmat

Voor het aanbrengen van de cannelure-structuur op het benedendeel van het beton werd gebruik gemaakt van NOEplast-structuurmatten. Standaard biedt NOEplast een grote variëteit aan reliëfstructuren en dessins. Boots: “De cannelurevorm die de architect voor ogen had, moest echter speciaal worden gemaakt. Aan de hand van een nieuwe contramal, die exact aansloot op de wensen van de architect, kon een productie-tussennegatief worden gemaakt die vervolgens weer de basis was voor de uiteindelijke NOEplast structuurmatten. Deze matten werden in de bekisting aangebracht, zodat in het gestorte beton de afdruk van de structuurmat zichtbaar is. De matten zijn vervaardigd van polyurethaan, dat weliswaar meegeeft maar wel de nodige discipline vergt bij het ontkisten.”

NOEplast structuurmatten kunnen in mallen worden verlijmd (prefab), in de bekisting worden gelijmd of met spijkers of schroeven worden vastgezet (op het werk). Vervolgens kan het beton erop of ertegen worden gestort. Om het werken met NOEplast-matten op de bouwplaats zoveel mogelijk te vereenvoudigen, kunnen de structuurmatten kant-en-klaar gemonteerd op een bekistingsplaat worden aangeleverd. Na het uitharden en afnemen van de mal of bekisting blijft het reliëf van de mat als afdruk zichtbaar, waarna de mat met licht schoonmaken weer geschikt is voor een nieuwe inzet. De NOEplast structuurmatten kunnen bij normaal gebruik circa 100 keer worden gebruikt.

NOE Scheveningen6769
Voor het aanbrengen van de cannelurestructuur werd gebruik gemaakt van NOEplast-structuurmatten.

Gekromde NOEtop bekisting

Voor het in het werk storten van de gekromde entreewanden werd gebruik gemaakt van het NOEtop bekistingsysteem. In dezelfde bekisting werd zowel het antraciete als het grijze beton gestort. Boots: “Om de gekromde vorm te kunnen realiseren, werd de voorzijde van de bekisting (zeezijde) voorzien van cassettes. Omdat tegen de achterzijde van de betonwand uiteindelijk weer duinzand komt te liggen, werd alleen de bovenste 20 cm van de achterzijde uitgevoerd als zichtbeton. De wanden zelf lopen niet alleen gekromd maar worden naar de ingang toe ook steeds hoger. De oplopende vorm komt overeen met het verloop van het duin, zodat de ingang volledig opgaat in de duinpartij.” De maximale hoogte van de wandbekisting bedraagt 4,50 meter. 

NOE Scheveningen6891
Gekromde, oplopende en in het werk gestorte wanden.

Hogere stortkunst

Na het aanbrengen van de wapening in de bekisting en het sluiten van de bekisting, kon het beton worden gestort. Hierbij werd gebruik gemaakt van een speciaal betonmengsel dat al bij het storten een hoge stijfheid bereikte. “Dat was nodig om de verlopende wand in één dag te kunnen storten. Het antraciete beton werd in lagen van 50 cm gestort en direct verdicht. Het tempo waarmee wordt gestort is daarbij van groot belang voor het eindresultaat. Gaat het te rustig, dan bestaat de kans op kleurverschil. Gaat het te snel, dan kunnen veel luchtbellen aan het oppervlak zichtbaar worden. Voor de gecannuleerde en strakke betondelen werden daarnaast verschillende ontkistingolies toegepast.” 

NOE Scheveningen6786
Structuurmatten werden in de bekisting aangebracht.

Om op alles voorbereid te zijn, maakte B-smart vooraf een representatieve, 1 meter brede mock-up volgens dezelfde uitwerking en condities als de uiteindelijke wand. Net als de mock-up werd de uiteindelijke entreewand vier dagen na de laatste stort in één keer ontkist om ook hier verkleuring te voorkomen. Boots: “Dankzij de goede voorbereidingen is het gelukt om in de verschillende weersomstandigheden en de complexiteit van de opdracht een fraai resultaat te boeken.”     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Kunnen we je helpen met zoeken?

Bekijk alle resultaten