Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Slimmer verbinden, beter bouwen
Dat Mobilis een veelzijdig infra-aannemer is, blijkt onder meer uit de participatie in de Water Zuiveringen Alliantie (WZA) voor de grootschalige renovatie van

Slimmer verbinden, beter bouwen

Onder het motto ‘slimmer verbinden, beter bouwen’ werkt TBI-onderneming Mobilis inmiddels al ruim 100 jaar aan het verbeteren en optimaliseren van de infrastructuur van Nederlandse en daarbuiten. Mobilis is ervan overtuigd dat beter bouwen begint met slim verbinden. In samenwerking met partners ontstaan de beste resultaten. Een terugblik op enkele spraakmakende projecten waar Mobilis afgelopen jaar een bijdrage aan heeft geleverd of nog levert. 

2203022973
Ook in de ‘energiesector’ bewijst Mobilis zijn meerwaarde en realiseert de funderingen van de wintrackmasten voor de nieuwe 48 kilometer lange 380 kV-hoogspanningslijn van TenneT.

A16 Rotterdam

In het weekend van 5 en 6 maart 2022 beleefde de bouw van de A16 Rotterdam een bijzonder moment. Aan beide uiteinden van het 11 kilometer lange tracé werden namelijk belangrijke stappen gezet door combinatie De Groene Boog, waarvan Mobilis deel uitmaakt. Bij de toekomstige verbinding tussen de A13 en de A16 Rotterdam werd de huidige A13 richting Den Haag verlegd naar de definitieve locatie onder een nieuw viaduct. Zo kon er veilig en zonder extra hinder doorgewerkt worden aan de eerste energieneutrale snelweg van Nederland. Aan het andere uiteinde van het tracé werd een steeds langer wordend viaduct voor het eerst over rijdend verkeer heen geschoven op de verbindingsboog A20/A16. Het viaduct maakt bij het verkeersknooppunt Terbregseplein de verbinding tussen de A16 Rotterdam en de bestaande A16. Al met al een complex project dat in 2024 opengaat voor het verkeer. 

Amstelstroombrug

De Amstelstroombrug over de Duivendrechtsevaart in Amsterdam is wel al geopend. Op 31 mei 2022 om precies te zijn. De natuurinclusieve brug kenmerkt zich door een slank silhouet en het gebruik van rode baksteen in de onderdoorgang en voor de pylonen. De originele detaillering refereert aan de rijke traditie van Amsterdamse bruggen en in het bijzonder aan de architectuur van de Amsterdam School. “De Amstelstroombrug is een mooi voorbeeld waarbij ecologie, de toepassing van duurzame materialen en betontechniek op een fraaie wijze geïntegreerd zijn”, zegt Remco Hoeboer, directeur Mobilis. Alle voor de Amstelstroombrug gebruikte materialen zijn hoogwaardig, duurzaam, recyclebaar en onderhoudsvriendelijk, en zullen met de tijd alleen maar mooier worden. De brug kan bovendien aangepast worden als toekomstige ontwikkelingen in de infrastructuur daar om vragen.

A16
Op de verbindingsboog A20/A16 werd een steeds langer wordend viaduct begin 2022 voor het eerst over rijdend verkeer heen geschoven.

John Frostbrug

Een ander ‘brugproject’ werd eerder dit jaar uitgevoerd in het oosten van het land. In opdracht van Rijkswaterstaat stond de combinatie Mobilis – Iris in voor het groot onderhoud aan de John Frostbrug in Arnhem. De monumentale brug, vooral bekend als de iconische landmark van Operatie Market Garden, is één van de belangrijkste verkeersbruggen die Arnhem centrum over de Nederrijn verbindt met Arnhem-Zuid en de A325. Mobilis was verantwoordelijk voor de betonactiviteiten, terwijl de Belgische firma Iris Industry Solutions de conserveringswerkzaamheden aan de staalconstructies voor haar rekening nam. Innovatie en duurzaamheid waren belangrijke uitgangspunten in de uitvraag naar de markt. Dit project was een pilot in het kader van de emissiearme bouwplaats van Rijkswaterstaat. De combinatie heeft in zeer beperkte mate gebruik gemaakt van fossiele brandstoffen en daarmee tegelijk de overlast op de omgeving gereduceerd. Met dank ook aan de e-co2tainer, een mobiele unit die op elke bouwplaats groene stroom kan leveren. 

RWZI Tilburg

Dat Mobilis een veelzijdig infra-aannemer is, blijkt onder meer uit de participatie in de Water Zuiveringen Alliantie (WZA), bestaande uit Mobilis, Croonwolter&dros, RWB, TAUW en Sweco en Waterschap De Dommel. Gezamenlijk pakken ze de grootschalige renovatie aan van RWZI Tilburg. De waterkwaliteit moet omhoog en de installaties zijn aan vervanging toe. Het Definitief Ontwerp (DO) van de aeratietanks is af. Een mijlpaal. Daarnaast lopen andere deelprojecten, zoals de aanpassing van de mechanische zuivering, de bedrijfswaterinstallatie en de vervanging van diverse assets op de RWZI, de zogenaamde Lange Termijn Assets Planning (LTAP). Ingewikkeld zijn de acht faseringen om het werk uit te voeren zonder het proces te verstoren. Eind september is het Definitieve Ontwerp gepresenteerd aan het bestuur van Waterschap De Dommel en het complete bouwteam. Het resultaat is een robuuste installatie met het oog op toekomstige ontwikkelingen, kosten, energie en beperken van (lachgas)emissies. De geplande uitvoering vindt plaats in 2023-2024.

John Frost brug drone 6 september 2022 6
In opdracht van Rijkswaterstaat stond de combinatie Mobilis – Iris in voor het groot onderhoud aan de John Frostbrug in Arnhem.

SWITCH Zuid-West

Ook in de ‘energiesector’ bewijst Mobilis zijn meerwaarde. Zo werken BAM Infra en SWITCH Zuid-West, een consortium bestaande uit Mobilis en Strukton Civiel samen aan de totstandkoming van de 48 kilometer lange 380 kV-hoogspanningslijn voor TenneT tussen de plaatsen Borssele en Rilland. Op het project zijn in het voorjaar van 2022 de eerste nieuwe wintrackmasten geplaatst op de door SWITCH gerealiseerde funderingen. De maanden daarna werd de nieuwe stroomsnelweg steeds beter zichtbaar in de gemeenten Reimerswaal en Kapelle, waar SWITCH de verbinding bouwt. Een aantal mastlocaties is al helemaal gereed of klaar voor de komst van de masten, op andere locaties is SWITCH nog druk bezig met de realisatie van de funderingen. Zodra een rijtje masten staat, hangt SPIE Nederland de hoogspanningslijnen (geleiders) in de masten. De verwachting is dat de nieuwe hoogspanningsverbinding in 2024 gereed is en in bedrijf kan worden genomen, waarna de bestaande 150 kV-verbinding wordt verwijderd.     

Heeft u vragen over dit artikel, project of product?

Neem dan rechtstreeks contact op met Mobilis.

mobilis logo Contact opnemen

Stel je vraag over dit artikel, project of product?

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
mobilis logo Telefoonnummer +31 (0)55 5382222 E-mailadres info@mobilis.nl Website mobilis.nl

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Kunnen we je helpen met zoeken?

Bekijk alle resultaten