Het stiftlassen of boutlassen is weliswaar een klein onderdeel van een infraproject, maar essentieel voor de hechting tussen staal en beton. Toch wordt het vaak niet meegenomen in het grote plaatje, althans niet in de planning. Dan is het wel zo prettig dat een partij als KSM Studwelding dermate flexibel is dat ze altijd wel een ‘gaatje’ vinden om je vooruit te helpen. Zo ook op de A16 Rotterdam.
KSM Studwelding is het enige bedrijf in Nederland dat zich volledig toelegt op stiftlassen. “Het is een lasproces waarbij een kopdeuvel, draadeind of draadbus met behulp van een pistool in een milliseconde op een damwand of buispaal wordt gelast”, vertelt Peter de Witte, manager operations bij KSM Studwelding. “Deze volautomatische techniek is veel sterker, sneller en daarmee ook minder duur dan de meer conventionele bevestigingsmethodes. Op de A16 Rotterdam hebben we voor De Groene Boog in verschillende fases een behoorlijk aantal 16 mm stiftdeuvels in buispalen en op damwanden gelast in lengtes van 100 tot 250 mm.”
De stiftdeuvel wordt met name toegepast voor staal-betonverbindingen. “Stiftdeuvelen is geen groot onderdeel van een project, maar er staat vaak veel druk op de ketel. Het moet vrijwel altijd ‘even tussendoor’. Dat is voor ons geen probleem, omdat we dagelijks met diverse bussen onderweg zijn en fulltime stiftlassen op scheepswerven en bij projecten in de bouw- en infrasector”, zegt Peter. “We kunnen relatief eenvoudig op- en afschalen en daarmee inspringen op ad hoc situaties. We komen vervolgens min of meer zelfvoorzienend aan, zodat de aannemer hier geen omkijken naar heeft. Het wordt geregeld. Daar ligt onze kracht en dat is waar we goed in zijn.”
KSM Studwelding is VCA-gecertificeerd. “Ook onze lassers zijn breed gecertificeerd voor het uitvoeren van stiftlaswerkzaamheden in allerlei gradaties. Dat in combinatie met de brede en jarenlange ervaring van onze medewerkers maakt dat we betrokken worden bij vrijwel alle grote bouw- en infraprojecten, zoals hier op de A16 Rotterdam maar bijvoorbeeld ook op project Levvel, bij datacenters, in de bruggenbouw en op zo’n beetje alle scheepswerven.”