Meer aandacht voor levensduurverlengend onderhoud. Dat is de oproep van Sieger Dijkstra, directeur/eigenaar van het opnieuw zelfstandige ESHA Infra Solutions. In de wegenbouw wordt vaak pas ingegrepen bij zichtbare schade, terwijl juist preventief onderhoud grote voordelen oplevert. “Je gaat je huis toch ook niet pas schilderen als de verf bladdert en het hout al rot is?”, stelt Dijkstra. “Waarom doen we dat dan wel bij wegen?”
ESHA Infra Solutions is een Nederlandse specialist in bitumineuze producten en oplossingen voor de wegenbouw en civiele infrastructuur. Vanuit de vestiging in Groningen wordt gewerkt aan veilige, duurzame en betrouwbare infrastructuur. Het bedrijf ontwikkelt en produceert PMB’s voor asfaltmengsels, kleeflagen, afdichtingssystemen, asfaltwapening en onderhoudsoplossingen. Met bijna honderd jaar ervaring, een eigen R&D-laboratorium en een sterke focus op innovatie en circulariteit is ESHA koploper in recycling van bitumen en de inzet van alternatieve, milieuvriendelijke grondstoffen. “In 1929 begon het als Smid-Hollander. Het is lange tijd in buitenlandse handen geweest, maar nu zijn we weer een zelfstandig Nederlands bedrijf. Dat geeft ons nieuwe slagkracht en ruimte voor innovatie.”

Met die hernieuwde energie wil ESHA een bijdrage leveren aan de kennisontwikkeling in de sector. Daarom wordt gewerkt aan de Asfalt Academy, waarmee vakkennis over asfalt en onderhoud gedeeld wordt. “De kennis over asfalt verdwijnt langzaam. Er zijn weinig mensen met een specifieke opleiding. Wij gaan er alles aan doen om dat te veranderen en kennis weer breed beschikbaar te maken via praktijkgerichte trainingen.”

Een van de meest veelbelovende innovaties is het geavanceerde weginspectievoertuig van ESHA. Deze maakt gebruik van nieuwe technieken om veroudering van bitumen nauwkeurig en rijdend in beeld te brengen. Hiermee kunnen we de stap maken van reactief naar preventief asfaltonderhoud. “Dit bestaat nog niet in de markt. We hebben al bewezen dat het werkt, en zijn nu bezig met het verzamelen van referentiedata. In 2026 verwachten we het volledig operationeel te hebben”, aldus Dijkstra.

Unieke en bewezen aanpak met levensduurverlengend onderhoud
ESHA biedt met het Pentack-systeem een unieke en gevalideerde aanpak voor levensduurverlengend onderhoud. Het systeem verjongt het asfaltoppervlak, verlengt de levensduur van verhardingen met jaren en is breed inzetbaar.
Pentack is als enige gevalideerd door Rijkswaterstaat en wordt al toegepast op meer dan vijf miljoen vierkante meter asfalt in Nederland. Het is inmiddels ESHA haar snelst groeiend product in Nederland en buitenland. De toepassing zorgt bovendien voor een lage MKI-score. “Het systeem is inzetbaar in allerlei omstandigheden, zelfs op luchthavens, racecircuits en in extreem weer zoals op Groenland. De sector werkt vaak nog met vaste onderhoudsperiodes, zoals van 15 april tot 15 oktober, maar dat is achterhaald. Beter is het om te kijken naar actuele omstandigheden, zoals luchtvochtigheid, temperatuur en neerslag. Met sensoren in voertuigen kunnen we die data realtime benutten. Zijn de omstandigheden gunstig, dan kunnen we met garantie werken. Zijn ze dat niet, dan wachten we even.”

Door kunstmatige intelligentie slim in te zetten, versnelt ESHA innovatie en maakt het processen efficiënter. Zo is AI gebruikt in de ontwikkeling van het inspectievoertuig en bij het opstellen van veiligheidsplannen, wat nu in minuten kan in plaats van uren. Ook binnen de afdeling R&D benut ESHA AI om kennis te ontsluiten en nieuwe toepassingen te ontwikkelen. “We zijn steeds meer een data gedreven organisatie en zien dagelijks hoe AI ons helpt om sneller, slimmer en effectiever te werken.”

In het afgelopen halfjaar heeft ESHA zich als zelfstandig Nederlands bedrijf opnieuw op de kaart gezet. ESHA ambieert stevige groei met focus op levensduur verlengend onderhoud met verjongingsmiddelen (LVOv), dit vormt het hart van die strategie. Dankzij ESHA’s langdurige samenwerking met uitvoeringspartners E.I.T.N. en LCW Groningen zijn kennis en verwerkingskwaliteit geborgd. De LVOv-aanpak is bewezen kostenefficiënt (tot 60% besparing ten opzichte van vervanging), duurzaam (aanzienlijke CO2-reductie) en veroorzaakt minimale hinder voor weggebruikers. “Juist nu budgetten onder druk staan, biedt LVOv uitkomst. Het is een innovatieve manier om infrastructuur toekomstbestendig te maken zonder onnodige kosten.”
Neem dan rechtstreeks contact op met Esha Infra Solutions.
Contact opnemen