Het zijn uitdagende tijden voor de Nederlandse wegenbouw. Niet in de laatste plaats vanwege een aantal belangrijke en fundamentele aanpassingen waarmee de van oorsprong traditionele sector bezig is. Zo werd eerder afgesproken om in 2025 de productietemperaturen in asfaltcentrales sterk te verminderen. Daarnaast trekken wegbeheerders als Rijkswaterstaat, provincies en gemeenten via Circuroad samen met de wegenbouwbranche op richting biobased alternatieven voor fossiele bitumen. Latexfalt heeft als kennisdrager op het gebied van bitumen een vooraanstaande rol rondom deze ontwikkelingen.
Op de weg naar een groenere, fossielvrije toekomst speelt Latexfalt een cruciale rol als ontwikkelaar van producten op basis van bitumen en polymeren; belangrijke grondstoffen in de wegenbouw. Vorig jaar legde het in Koudekerk aan den Rijn gevestigde bedrijf samen met verschillende partners een proefvak aan met een nieuw pigmenteerbaar laagtemperatuur bindmiddel. Dankzij slimme aanpassingen in de grondstoffen van het bindmiddel wist Latexfalt hierbij zowel de milieukostenindicator (MKI) als de emissies te halveren. “Tegelijk kan dit bindmiddel verwerkt worden onder een temperatuur van 140 graden Celsius”, zegt Hans Hendrikse, Manager Research & Development. “Dat maakt het ook bruikbaar om als Warm Mix Asfalt te draaien en daarmee geschikt voor de doelstelling die we in 2025 als branche willen realiseren.”
Een ander succes is de realisatie van een proefvak met gebruikmaking van een 100 procent biobased bindmiddel. Dit proefvak, in oktober 2024 aangebracht op een drukke N-weg in de provincie Utrecht, heeft zich tijdens de afgelopen winterperiode bewezen. “Een biobased bindmiddel bestaat uit volledig andere bestanddelen dan een regulier bindmiddel, dat normaal gesproken als restproduct van andere industrieën wordt verbrand”, vertelt Hendrikse. “Daardoor heeft het volop potentie om de overstap van fossiel naar biologisch te maken en, wijder dan de wegenbouw, tot een circulaire economie te komen. Zónder dat de kwaliteit afneemt. Dat laatste is van vitaal belang. Een weg die snel vervangen moet worden, is immers niet goed voor het milieu, voor het humeur van de wegbeheerder én de reputatie van de aannemer.”
Hoewel Latexfalt het biobased bindmiddel oorspronkelijk ontwikkelde voor reguliere zwarte wegen, is het product vanwege de lichter gekleurde bestanddelen ook geschikt om te pigmenteren. Bijvoorbeeld rondom de aanleg van fietspaden. “De proeven van vorig jaar bewijzen dat er op het gebied van gekleurd en biobased asfalt al veel mogelijk is”, meent Tom Peppink, Manager Commercie. “Daarom moeten we als branche, van opdrachtgever tot bindmiddelproducent, nu doorpakken en ervaring gaan opdoen met deze producten.” Een logische manier om verder op te schalen, is de aanleg van biobased gekleurd asfalt. Hierbij wordt het feit dat pigmenteerbare biobased bindmiddelen direct inzetbaar zijn volledig uitgenut. Peppink: “Binnen dit initiatief gebruiken we de ervaring die we eerder hebben opgedaan op een A-weg om de kwaliteit van het fietspad te garanderen. Als dan ook nog eens meer mensen met de fiets naar het werk kunnen, dragen we tegelijkertijd bij aan een gezondere leefomgeving voor ons allemaal. Verder zorgen de heldere kleuren die met deze bindmiddelen bereikt kunnen worden voor een veiliger verkeersbeeld. Kortom, hecht samenwerken en het branchebreed inzetten van expertise om dit soort producten verder te ontwikkelen, geeft ons de mogelijkheid om Nederland te voorzien van een duurzaam, circulair wegennetwerk. Ongeacht of dat nu de traditionele kleur rood heeft of een andere tint.”