De bouw van een nieuwe sluis in Brunsbüttel vormt een belangrijke stap in de modernisering van het Kielerkanaal. Met de realisatie van een vijfde sluis wordt niet alleen de capaciteit vergroot, maar ook de betrouwbaarheid en efficiëntie van de doorstroming van schepen verbeterd. De bovenbouw van de sluis is weliswaar indrukwekkend, maar vormt slechts het topje van de ‘ijsberg’. DISA Deutschland, onderdeel van DISA International, levert al vele jaren een wezenlijke bijdrage bij deze mega-operatie met duikers en speciale onderwatertechnieken.
De nieuwe sluis wordt gebouwd tussen de bestaande kleine en grote sluizen op het sluiseiland in Brunsbüttel. Het is het grootste waterbouwkundige project in Duitsland van dit moment, met een geraamde investering van meer dan één miljard euro. Het omvangrijke werk onderstreept het belang van het Kielerkanaal als verbindingsroute tussen de Noordzee en de Oostzee. Het is een van de drukst bevaren kunstmatige waterwegen ter wereld en speelt een cruciale rol in het internationale scheepvaartverkeer.
De sluis zelf wordt een indrukwekkende constructie: 360 meter lang en 45 meter breed, met een bruikbare lengte van 330 meter en een breedte van 42 meter. Om de doorgang van de scheepvaart soepel te laten verlopen, worden drie enorme schuifdeuren gebouwd. Twee daarvan worden ingezet voor de dagelijkse werking, terwijl de derde als reserve beschikbaar is. Elke deur weegt maar liefst 2.200 ton en wordt op zijn plaats gehouden door een robuust railsysteem. De eerste schuifdeur wordt in november van 2025 in Brunsbüttel verwacht, waarna de ingebruikname van de sluis gepland staat voor eind 2026.

DISA Deutschland speelt een belangrijke rol in dit grootschalige project. “Dankzij eerdere samenwerkingen met ARGE-partners werden we aanbevolen en sindsdien zijn we sinds 2022 betrokken bij de werkzaamheden”, zegt Christopher Tennes, General Manager van DISA Deutschland. “Ons team van gespecialiseerde duikers voert alle duikwerkzaamheden uit die nodig zijn voor de voortgang van de bouw. Dit werk brengt grote uitdagingen met zich mee: de omstandigheden veranderen wekelijks en soms zelfs dagelijks. Taken worden aangepast, materieel moet worden omgeschakeld en personeel flexibel ingezet.”
Toch weet DISA Deutschland deze uitdagingen moeiteloos op te vangen. Met een groot aantal duikers in vaste dienst, een uitstekend georganiseerde logistiek en een bijna onbeperkte voorraad aan duikmateriaal, kan het bedrijf snel schakelen. Dit maakt weer eens duidelijk waarom DISA een betrouwbare partner is in een project van deze omvang en complexiteit. “Momenteel zijn we onder meer bezig met het verwijderen van damwanden. We maken daarbij gebruik van speciale onderwater-snijtechnieken met draadzagen. Hiermee worden openingen gemaakt voor de toekomstige sluis en wordt ruimte gecreëerd voor de sluisdeuren die in november zullen aankomen”, legt Tennes uit. “Het is een technisch veeleisende operatie die precisie en vakmanschap vereist.”
Behalve in Brunsbüttel is DISA Deutschland actief op meerdere grote projecten in het land, waaronder in Bremen, bij de aanleg van de Hamburg U5 en in Berlijn bij de bouw van de S21. Deze projecten tonen de veelzijdigheid en expertise van het bedrijf, dat steeds weer weet aan te sluiten bij de meest ambitieuze en complexe bouwopgaven.
Met de nieuwe sluis in Brunsbüttel wordt niet alleen de toekomst van het Kielerkanaal veiliggesteld, maar ook het belang van betrouwbare partners als DISA bevestigd. Samen met andere betrokken partijen draagt het bedrijf bij aan een project dat de komende decennia een essentieel onderdeel zal vormen van de Europese scheepvaartinfrastructuur.
Neem dan rechtstreeks contact op met DISA International.
Contact opnemen