Stormvloeden zijn één van de grootste natuurlijke bedreigingen in het Noordzeegebied. Om de kust en het achterland te beschermen tegen zware stormen keurde de Vlaamse Regering in 2011 het Masterplan Kustveiligheid goed. Dit plan omvat de bouw van een stormvloedkering aan de monding van de IJzer in Nieuwpoort. Na grondige studies werd gekozen voor een horizontale sectorschuif met een doorvaartbreedte van 38 meter. ArcelorMittal werd ingeschakeld voor het leveren van circa 7.300 ton aan buispalen en 2.900 ton damplanken. Ook werd hier voor het eerst gebruik gemaakt van de nieuw ontwikkelde AM-SIS-naderingsschakelaars.
De beweegbare stalen kering draait tussen twee gietijzeren assen, verankerd in betonnen landhoofden, die verbonden zijn met de oevers van de IJzer. “Zie het als een halve cilinder die in verticale positie gebracht kan worden om het zeewater te keren. In geparkeerde toestand ligt de kering verzonken in een betonnen dorpel op de bodem van de IJzer”, legt Johan Branders uit, Technical Sales Engineer bij ArcelorMittal. “Sinds het project in 2018 van start is gegaan, is er al heel wat staal ingegaan. Wij hebben het staal geleverd aan aannemer THV Herbosch-Kiere – Jan De Nul voor het maken van de betonnen landhoofden, voor de kademuren, voor de stroomgeleidende wanden, de omloopriolen en het onderloopscherm.”
De twee bouwputten voor de landhoofden zijn gemaakt van combiwanden. “Elke bouwkuip bestond uit 53 buispalen Ø1420 x 21,6 mm in S460MH van 31,5 meter lang met tussenplanken AZ28-700 van 26,5 meter lang”, verduidelijkt Johan. “Door de hoge waterdruk op de combiwanden werden de C6-sloten van de buizen en de middensloten van de damwanden gevuld met het waterdichtingsproduct Beltan Plus.” In dit project zijn voor het eerst de AM-SIS-naderingsschakelaars getest tijdens het heien van de damwand. “De test was succesvol, de acht geïnstalleerde sensoren gaven een betrouwbaar en constant signaal dat de damwand in het slot bleef tijdens installatie. Dit is ook geverifieerd met Dixeran™ sensoren die in de combipalen waren bevestigd ter controle.”
In elke put zijn nog eens 42 buisvormige funderingspalen Ø1270 x 16 mm in S355J0 van 12,9 meter lang geïnstalleerd met een overlengte van 8,6 meter om ze aan te brengen met een trilblok dat boven het waterniveau blijft. Boven op de combiwanden is een stempelraam aangebracht met Ø1067 x 14 mm buizen als stempels en HEM700-gordingen om de grote waterdruk op de kuip na het uitbaggeren te verdelen over de combiwand. “We hadden hier bij hoogtij te maken met een waterkolom van 17,9 meter op de kuip. En dat is toch behoorlijk veel”, aldus Johan.
Na het baggeren van de bouwput is eerst een 2 meter dikke laag onderwaterbeton gestort. Daarna kon de bouwkuip worden gedraineerd tot niveau -12,6 meter TAW (de referentiehoogte waartegenover hoogtemetingen in België worden uitgedrukt, red.). Johan: “Vervolgens zijn de funderingspalen afgebrand op niveau -12,6 meter TAW en werd er een betonnen vloerplaat van 3 meter dik gestort. De afgebrande palen zijn hergebruikt om de funderingspalen van de tweede bouwput te maken. De overlengte van de tweede kuip hebben we als ArcelorMittal teruggekocht. Daarna kon in april 2022 de betonnen dorpel van 4.500 ton worden geïnstalleerd tussen beide landhoofden.”
Al met al is het voor ArcelorMittal een omvangrijk project. “De eerste bulklevering dateert al uit 2018 met funderingspalen en combiwanden. Daarna hebben we nog een heel aantal deelleveringen gedaan voor de kademuren, stroomgeleidende wanden, een bouwkuip voor de omloopriolen, een onderloopscherm en dukdalven. Het project loopt nog tot 2025.”
Neem dan rechtstreeks contact op met ArcelorMittal Projects Europe B.V..