Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Emissievrij transport van zand, puin en asfalt
De elektrische vrachtwagens hebben een vrij hoog vermogen, zodat ze goed meekomen met het verkeer.

Emissievrij transport van zand, puin en asfalt

Het project Dijkversterking Lauwersmeerdijk-Vierhuizergat wordt zoveel mogelijk emissievrij uitgevoerd. Van der Wiel uit Drachten heeft zelfs speciaal voor dit project een elektrische Volvo-truck aangeschaft, mede mogelijk gemaakt door Combinatie Waddenkwartier. Ook een tweede elektrische truck van Van der Wiel wordt inmiddels veelvuldig ingezet voor het transport van zand, puin en asfalt op en rond de dijk.

“Als bedrijf nemen we onze verantwoordelijkheid en zijn continu op zoek naar de meest innovatieve, circulaire en duurzame oplossingen”, zegt Geert van der Ploeg, bedrijfsmanager bij Van der Wiel in Drachten. “Dat matchte met de wens van Combinatie Waddenkwartier om de dijkversterkingsopgave aan de Lauwersmeerdijk zo duurzaam mogelijk uit te voeren. Zodoende hebben we elkaar gevonden en zijn een overeenkomst aangegaan voor de inzet van de elektrische vrachtauto’s voor een periode van drie jaar.” 

DJI 20240801090957 0013 V
Van der Wiel uit Drachten heeft speciaal voor dit project een elektrische Volvo-truck aangeschaft, mede mogelijk gemaakt door Combinatie Waddenkwartier.

Enthousiast

De vrachtauto’s in kwestie betreffen een Volvo FMX 6×2-trekker met 540 kWh-accupakket. “Beide auto’s rijden dagelijks op de dijk voor de aan- en afvoer van verschillende materialen”, vertelt Geert. “En dat gaat naar volle tevredenheid van alle partijen. Natuurlijk was het in het begin even wennen aan de andere manier van inzet ten opzichte van een conventionele vrachtauto. De actieradius is immers beperkt, maar aangezien we relatief korte afstanden afleggen, is dat hier geen probleem.” Volgens Geert doen de elektrische voertuigen niet onder voor die met een dieselmotor. “Het is gewoon een kwestie van goed plannen en pauzes van de chauffeur combineren met laadmomenten. Dat hebben we inmiddels goed in de vingers. Ook de chauffeurs zijn vanaf dag één hartstikke enthousiast. De elektrische vrachtwagens hebben een vrij hoog vermogen, zodat ze goed meekomen met het verkeer. Het is heel relaxt rijden en vooral heel stil aan boord.”

DJI 20240801090506 0005 V
Het project Dijkversterking Lauwersmeerdijk-Vierhuizergat wordt zoveel mogelijk emissievrij uitgevoerd.

Voorloper

De vloot van Van der Wiel bestaat nu nog uit twee elektrische vrachtauto’s, maar het bedrijf heeft volop ambities om uiteindelijk te evolueren naar een CO2-neutraal wagenpark. “Overigens beschikt ons gehele wagenpark, bestaande uit 55 vrachtauto’s, over een moderne Euro VI-motor en rijdt desgewenst op HVO 100-biobrandstof”, benadrukt Geert, die wel merkt dat het hogere tarief van een elektrische vrachtauto soms nog een bottleneck vormt. “De vraag is er wel, maar men wil er liever niet extra voor betalen. Bij overheid-gerelateerde projecten wordt er echter wel budget voor vrijgemaakt. Een mooie manier voor ons om er ervaring mee op te doen. We zijn dan ook een voorloper in onze regio, durven onze nek uit te steken en zijn continu bezig met het verduurzamen van onze dienstverlening.”     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Kunnen we je helpen met zoeken?

Bekijk alle resultaten