Het vinden van de juiste mensen is vandaag de dag een ware uitdaging geworden. Vissen we niet allemaal in dezelfde vijver? Volgens Remko Booghmans, mede-oprichter van Recruitment Marketeers, maakt dat niet uit. Het gaat vooral om de juiste aas aan je hengel. In dit artikel deelt hij dan ook graag zijn inzichten over hoe zij bouwbedrijven, gemeenten en waterschappen helpen om in contact te komen met topkandidaten, zelfs als diegenen niet actief op zoek zijn naar een nieuwe baan.
Bij het vinden van goede mensen, draait het niet enkel om de inhoud van de vacature, maar om de manier waarop het verhaal wordt gepresenteerd en verspreid. “Als je een goed en eerlijk verhaal vertelt over je organisatie, trek je ook de juiste mensen aan en is de kans dat ze langer bij je blijven werken groter”, legt Remko uit. “Het gaat erom de mensen te raken met je boodschap. Wie ben je als werkgever? Wat heb je mensen te bieden? Vervolgens is het belangrijk om de juiste kanalen in te zetten met content die bij de specifieke doelgroep aanslaat.”
De strategie van Recruitment Marketeers draait dan ook met name om het bouwen van merkwaarde en het creëren van betekenisvolle interacties. Dat doet zij door content te creëren middels teksten, foto’s en video’s, en een slimme manier van inkopen en adverteren om geautomatiseerd de juiste online media in te zetten. Dankzij deze gedegen en creatieve aanpak, weten Remko en zijn collega’s zelfs met beperkte middelen succesvol te werven en de perfecte match te vinden tussen organisatie en talent.
Recruitment Marketeers onderscheidt zich door creatieve en effectieve campagnes op te zetten. Zo organiseerden ze bijvoorbeeld voor een waterschap een ‘watersafari’, waar potentiële kandidaten een dagje mee konden kijken in het werk van het waterschap. Via een campagnevideo op sociale media werden kandidaten geworven, wat uiteindelijk resulteerde in acht serieuze kandidaten waar het waterschap mee in gesprek gaat. Voor een groot bouwbedrijf bedachten ze een interactieve game, een technische puzzel die opgelost moest worden als onderdeel van de wervingscampagne voor meer monteurs. “Hiermee activeer je je doelgroep op een andere manier”, legt Remko uit. “Het gaat er niet om hoe groot je budget is, maar hoe creatief je met je middelen omgaat om een betaalbare en rendabele campagne neer te zetten die bijdraagt aan de zichtbaarheid en naamsbekendheid van je bedrijf. Dit doen we onder meer via ons label Studio Werkenbij.”
Voor de lezers van dit artikel heeft Remko nog een waardevolle tip: maak het sollicitatieproces laagdrempelig. “Solliciteren is een grote stap voor veel mensen”, zegt hij. “Nodig mensen vrijblijvend uit voor een kop koffie of organiseer een open middag. Het geeft een hele andere ervaring dan meteen van mensen te verwachten dat ze solliciteren. Op deze manier creëer je een positieve ervaring die verder gaat dan alleen maar verwachten dat mensen solliciteren.”