Het vorig jaar september gevierde gouden bedrijfsjubileum was voor VSE Industrial Automation niet alleen een passend moment om terug te kijken naar het verleden. Het gaf de specialist in industriële automatisering en motion control ook alle gelegenheid om vooruit te blikken naar de komende 50 jaar. Zeker als het gaat om het bieden van slimme en hoogwaardige oplossingen voor de infrasector, een tak van sport waarbinnen VSE zich de afgelopen jaren vanuit de industrie heeft ontwikkeld tot een zeer vooraanstaande speler. “We zijn klaar voor de toekomst”, meent Radboud van Dusseldorp, commercieel manager namens het Schoonhovense bedrijf, dan ook. “Alle ingrediënten zijn bij ons aanwezig om de infrastructuur volop in beweging te houden.”
Infrastructuur is binnen onze samenleving een fundament dat steeds belangrijker wordt. Om ervoor te zorgen dat onder meer bruggen op hoog niveau beschikbaar én betrouwbaar blijven, is specialistische kennis van high-end engineering, industriële automatisering, functionele veiligheid en aandrijftechniek essentieel. En dat is precies waar ze bij VSE Industrial Automation zo sterk in zijn. “We zijn dan ook volop betrokken bij grote infrastructuurprojecten”, aldus Van Dusseldorp. “Opdrachten waar we met behulp van digitalisering en slimme simulatie de risico’s tot een minimum kunnen beperken. Daarvoor hebben we zowel qua technieken als menskracht alles in huis.”

Nederland telt ruim 1.500 beweegbare bruggen en bijna 2.000 sluizen. Kunstwerken waarvan er vele op de nominatie staan om de komende jaren gerenoveerd te worden. Opdrachtgevers in de infrastructuur hebben niet altijd de kennis van aandrijftechniek paraat die hiervoor vereist is. VSE heeft die expertise wél. Het bedrijf wordt dan ook vaak ingeschakeld bij dergelijke projecten. Zo leverde het in opdracht van de combinatie Mobilis en Croonwolter&dros de nieuwe besturing voor de Haringvlietbrug. Op de vraag waarom dergelijke high-end infraprojecten zo goed bij VSE passen, is het antwoord van Van Dusseldorp helder. “Tijdens dit soort werken kunnen onze hard- en software-engineers hun expertise volledig kwijt. Niet iedereen neemt zulke omvangrijke en complexe opdrachten aan. Wij doen dat wel. Juist omdat we hierin de nieuwste technologie kunnen toepassen. Onder meer Digital Twins en Virtual Commissioning zijn bij ons inmiddels standaard en worden door klanten als Rijkswaterstaat geëist.
De tijdvensters voor de inbedrijfstelling van nieuwe elektrische installaties worden ver van tevoren ingepland en zijn vaak krap. We kunnen het ons niet veroorloven vertraging op te lopen. Werken met Digital Twins en Virtual Commissioning helpt ons hierbij.”

Van Dusseldorp benadrukt het grote belang van virtueel testen en simuleren. “Het gaat erom risico’s te minimaliseren. Tijdens de Site Acceptance Test (SAT) op locatie wil je geen restpunten meer tegenkomen die de opleveringsdatum in gevaar kunnen brengen. Daarom hebben wij en onze partners bij onder meer de renovatie van de Spijkenisserbrug alle systemen vooraf uitvoerig getest met simulatiesoftware en 3D-modellen. Vooraf testen in de fabriek gaat sneller, is veiliger én efficiënter dan testen in het veld. Voor de Spijkenisserbrug gebruikten we de ontwerpsoftware NX MCD van Siemens en het simulatieplatform SIMIT om de aandrijving te simuleren en virtueel in bedrijf te stellen. We hebben zelfs de besturingskasten gekoppeld aan een schaalmodel van de brug.”

Om ervoor te zorgen dat infrastructuurwerken veilig en verantwoord zijn, werkt VSE alleen met uiteenlopende technologieën van gerenommeerde leveranciers. Tegelijk beschikken meerdere medewerkers over het TÜV-certificaat Functionele Veiligheid, een cruciaal aspect binnen de machinebouw en systeemintegratie. “In het kader van de veiligheid zorgen we ervoor dat onze engineers over de juiste kennis beschikken”, vervolgt Van Dusseldorp. “Het borgen van de beschikbaarheid van infrastructurele objecten doen we onder andere door bruggen uit te rusten met het 3B-Bouwblok. Deze automatiseringsstandaard is door Yunex Traffic in opdracht van Rijkswaterstaat ontwikkeld voor het besturen, bedienen en bewaken van alle dynamische functies in de brug. Denk hierbij aan de signalering en afsluitbomen. Stapsgewijs worden zeven bruggen in de regio Zuid-Holland met deze standaard uitgerust. Dit maakt het voor Rijkswaterstaat minder complex en tegelijk efficiënter om de bruggen te beheren. Dat draagt bij aan een hoge beschikbaarheid en dus een vlotte verkeersdoorstroming. In 2020 heeft de Wantijbrug als eerste brug in Nederland de 3B-standaardbesturing gekregen, waarbij wij de aandrijvingen voor het beweegbare deel hebben geïmplementeerd voor Vialis. Dit jaar hebben we ook de Spijkenisserbrug met deze standaard uitgerust.”

Een aspect dat tijdens de projectuitrol eveneens volop de aandacht krijgt bij VSE, is energie-efficiëntie. Sterker nog, het is volgens Van Dusseldorp een hot item voor alle partijen die bij infrastructurele projecten zijn betrokken. “In 2012 al hebben wij de Ramspolbrug energieneutraal gemaakt”, vertelt hij. “Voor de Spijkenisserbrug hebben we Siemens UltraCaps toegepast, die kortstondig energie kunnen opslaan en weer vrijgeven. Energie die vrijkomt tijdens het sluiten van de brug wordt hergebruikt voor de opgaande beweging van de brug. We passen UltraCaps steeds vaker toe en hebben daarmee de aansluitwaarde van magazijnliften zelfs kunnen halveren. Hierdoor vlakken we pieken in het elektriciteitsverbruik af. Onze klanten kunnen hierdoor toe met minder stroom, waardoor ze bijvoorbeeld een extra installatie bij kunnen plaatsen zónder hun netaansluiting te laten verzwaren. Door de netcongestie krijgen veel bedrijven geen zwaardere netaansluiting meer. Peak shaving met behulp van UltraCaps kan een oplossing zijn. De Spijkenisserbrug is hierdoor robuuster geworden en verbeterd qua beschikbaarheid.”

Samenwerking is ook binnen het werkveld van VSE van groot belang om tot het beoogde eindresultaat te komen. Zo zijn de Wantij-, Merwede- en Ramspolbrug, maar ook de standaardisatie van gemalen voor het Hoogheemraadschap van Rijnland goede voorbeelden van infraprojecten waarbij VSE betrokken was én waarin coöperatie de sleutel tot succes bleek. “Dergelijke grote projecten doe je niet alleen, maar juist samen met partners”, aldus Van Dusseldorp. “Wij vinden het heel motiverend om als techneuten onder elkaar na te denken over oplossingen voor complexe vraagstukken. Dat leidt ook tot de beste oplossing voor de klant. Zo mag de combinatie Yunex Traffic-Heijmans na de geslaagde renovatie van de Spijkenisserbrug door met de renovatie van de Brug over de Noord. Het team is nu goed op elkaar ingespeeld, waardoor we steeds efficiënter werken. We nemen alle leerpunten uit de Spijkenisserbrug mee naar dit volgende prachtige infrastructuurproject.”