Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Kandt en BAM Infra Civiel bundelen krachten voor Trekvlietbrug Den Haag\
Damwandplanken worden ingehesen tijdens kortstondige verkeersstops op reguliere werkdagen.

Kandt en BAM Infra Civiel bundelen krachten voor Trekvlietbrug Den Haag\

Onder de Trekvlietbrug in Den Haag komt een nieuwe onderdoorgang speciaal voor fietsers en voetgangers. Daarmee verdwijnt een gevaarlijk kruispunt en ontstaat een veilige verbinding richting het centrum. Maar bouwen onder een drukke verkeersader is geen eenvoudige opgave. 

Zo’n grootschalig infrastructuurproject vraagt om slimme keuzes en nauwe samenwerking. Het bouwteam, met BAM Infra Civiel als hoofdaannemer en gemeente Den Haag als opdrachtgever, zet samen met specialistische partners in op een korte, intensieve afsluiting van de Mercuriusweg. “Die 9-daagse wegafsluiting is hét moment waarop alles samenkomt”, zegt Bastiaan Verheul, hoofd bedrijfsbureau van Kandt Aannemings- en Funderingsbedrijf.

Kandt en BAM Infra Civiel bundelen krachten voor Trekvlietbrug Den Haag 1
Een deel van de damwand is op 17 meter uit de kade geplaatst om een zandplateau te creëren voor het inrijden van het voorgebouwde dek.

Samenwerking vanaf het ontwerp

Het project is twee jaar geleden als bouwteam op de markt gezet. Gemeente Den Haag zocht nadrukkelijk een aannemer die vanaf het begin zou meedenken over maakbaarheid en hinderbeperking. BAM Infra Civiel kreeg de opdracht om samen met de gemeente het ontwerp verder uit te werken. Funderingsspecialist Kandt BV bracht daarbij zijn expertise al in de ontwerpfase in.

“De Mercuriusweg is een belangrijke toegang tot de stad”, vertelt Verheul. “Het oorspronkelijke ontwerp voorzag in een langdurige fasering met forse verkeershinder: twee keer een halve wegafsluiting voor langere tijd. BAM stelde één volledige afsluiting van negen dagen voor, waarin de onderdoorgang ter hoogte van de kruising met de Mercuriusweg kon worden gerealiseerd. Daarna zou de weg meteen weer open kunnen. Dat was slimmer, veiliger en met aanzienlijk minder overlast. Daarmee haalde BAM de opdracht binnen, en wij sloten als funderingspartner aan in het bouwteam dat het plan verder uitwerkte en realiseerbaar maakte.”

Kandt en BAM Infra Civiel bundelen krachten voor Trekvlietbrug Den Haag 2
Er wordt fluïdatie toegepast bij het plaatsen van de damwanden om trillingshinder te voorkomen.

Breed pakket aan funderingswerk

Voor Kandt betekende het een breed pakket aan werkzaamheden. “We verzorgden zo’n 250 meter definitieve en 100 meter tijdelijke damwand”, zegt Verheul. “We pasten fluïdatie toe om trillingshinder naar de omgeving te beperken. In zo’n bebouwde stedelijke omgeving is dat cruciaal. Bijzonder was het tijdelijke damwandscherm op 17 meter uit de bestaande kade. Dit oppervlak is aangevuld met zand, waardoor ruimte ontstond om tijdens de afsluiting het voorgebouwde dek in te rijden.”

Daarnaast bracht Kandt 60 definitieve en 20 tijdelijke LeKa-palen aan. “Dankzij ontwerpoptimalisaties is het aantal palen beperkt, wat duurzamer is. De tijdelijke palen zijn op de voorbouwlocatie geboord en worden na het inrijden van het brugdek weer uitgeboord en later dit jaar hergebruikt in een ander project.” Ook verwijdert Kandt 65 oude palen onder de bestaande kade die dwars door het nieuwe fietspadtracé lopen. “BAM sloopt dat oude kadegedeelte, wij maken het vrij voor de nieuwe onderdoorgang en het kadetracé. Het zijn prefab betonpalen van 18 meter lengte, onder schoorstand van 3:1 en 4:1. Het trekken daarvan vergt vakmanschap.”

Kandt en BAM Infra Civiel bundelen krachten voor Trekvlietbrug Den Haag 3
Funderingsmachine wordt opgesteld op een overkluizingsconstructie over kabel- en leidingstrook.

Slimme oplossingen voor complexe omstandigheden

De complexiteit zat vooral in de bestaande omgeving. “Het nieuwe damwandtracé doorkruist op meerdere plaatsen bestaande groutankerstangen. Op de clash-punten hebben we de ankers op 7 meter diepte met een speciale techniek doorgeboord om ruimte te maken voor het nieuwe tracé. Dat vereist een nauwkeurige voorbereiding en uitvoering.” Bij werkzaamheden binnen valbereik van verkeer zijn verkeersstops toegepast. “Dat is essentieel voor de veiligheid van onze mensen én weggebruikers.”

De onderdoorgang en een deel van de kadevernieuwing beslaan in totaal een jaar bouwtijd. Vrijwel alle funderingswerkzaamheden, zoals het aanbrengen van damwanden, LeKa-palen, groutankers en het trekken van palen, vonden plaats op reguliere werkdagen. Alleen het deel dat de Mercuriusweg kruist, is in de 9-daagse wegafsluiting uitgevoerd.

Overkluizingen en samenwerking in het bouwteam

Een andere uitdaging was het beschermen van ondergrondse kabels en leidingen tegen bovenbelasting. “Samen met BAM hebben we overkluizingen ontworpen en gebouwd om het verkeer op de Mercuriusweg zo lang mogelijk te laten doorstromen en tegelijk de infrastructuur te beschermen. Dat soort oplossingen werk je samen in het bouwteam stap voor stap verder uit.”

Verheul benadrukt het belang van die bouwteamaanpak. “Het gaat niet alleen om uitvoeren wat op papier staat, maar om samen risico’s in kaart te brengen en op te lossen. We zaten vanaf het begin met BAM en de gemeente in één team om alles tot in detail voor te bereiden. Tijdens die negen dagen moet alles naadloos op elkaar aansluiten: wij brengen de damwanden, palen en wegankers aan, halverwege rijdt BAM het brugdek in. Daarna wordt het tracé aangevuld en geasfalteerd zodat verkeer weer kan rijden.”

De waarde van voorbereiding

“Om te zorgen dat alles in die negen dagen allemaal klopt, is maandenlang alles tot in detail gepland. Ondanks de vele disciplines is het zo ingericht dat iedereen zegt: het is haalbaar. Maar dat kan alleen als je samenwerkt in een bouwteam, risico’s vooraf tackelt en oplossingen integraal in het ontwerp opneemt. Dat is waar wij als specialist waarde toevoegen: zorgen dat het straks ook echt kan zoals bedacht.”     

Heeft u vragen over dit artikel, project of product?

Neem dan rechtstreeks contact op met Kandt Aannemings- en Funderingsbedrijf BV.

Kandt Aannemings- en Funderingsbedrijf BV 4 Contact opnemen

Stel je vraag over dit artikel, project of product?

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Kandt Aannemings- en Funderingsbedrijf BV 5 Telefoonnummer +31 (0)180 633048 E-mailadres kandtbv@kandtbv.nl Website kandtbv.nl

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Stuur ons een bericht

Kunnen we je helpen met zoeken?

Bekijk alle resultaten