Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Allround funderingsbedrijf gaat hele zomer door
Bij Cosun Beet kwam alle expertise van Knol Akkrum samen.

Allround funderingsbedrijf gaat hele zomer door

Terwijl half Nederland lekker genoot van de zomervakantie, gingen de werkzaamheden bij Knol Akkrum onverminderd door. Het allround funderingsbedrijf heeft tijdens de zomerperiode twee mooie projecten uitgevoerd, waarbij optimaal is geprofiteerd van de synergie tussen de verschillende bedrijfsonderdelen: funderingen, constructiewerk en betonbouw. Cosun Beet is inmiddels afgerond, trailerparkeren ArenaPoort nog in volle gang.

Allround funderingsbedrijf gaat hele zomer door 1
Ook het project trailerparkeren ArenaPoort ging onverminderd door tijdens de zomerperiode.

Bij Cosun Beet kwam alle expertise van Knol samen. “De suikerfabriek heeft een grote opgave om de fabriek te verduurzamen”, zegt Jappie Koopmans van Knol Akkrum. “Daarvoor wordt een compleet nieuwe MVR-installatie (Mechanical Vapor Recovery) gebouwd in een nieuw gebouw van maar liefst 36 meter hoog. De sterkte van de bestaande damwand was door materiaaldikte-afname ontoereikend voor de ontwerplevensduur van het nieuwe MVR. Ook de houdkracht van de bestaande ankerschermen was onvoldoende en zou bovendien nadelig beïnvloed worden door ontgravingen ten behoeve van kelders en plaatfunderingen van het MVR-gebouw. Zodoende moest de kademuur over een lengte van circa 60 meter verzwaard worden. Aan ons de taak om die nieuwe constructie vorm te geven én te installeren vanaf het water. Ook nog eens in een zeer kort tijdsbestek midden in de zomerperiode.”

Allround funderingsbedrijf gaat hele zomer door 2
De combiwand is door Knol Akkrum met een 80-tons draadkraan vanaf het eigen ponton aangebracht.

Nieuwe kademuur

Knol heeft in eerste instantie een tijdelijke kuip gemaakt in het water om de bestaande kademuur te ontlasten en te borgen. “Vervolgens hebben we een combiwand aangebracht, bestaande uit negentien buispalen van elk 144 centimeter in doorsnede en 15 meter lang. Ze wegen circa 14 ton per stuk en zijn aangebracht met onze 80-tons draadkraan vanaf ons eigen ponton. De hulpframes zijn volledig in onze constructieloods in Akkrum voorbereid. Tussen de buispalen hebben we tot slot de damwanden ingetrild”, legt Koopmans uit en vertelt erbij dat de combiwand zo zwaar is uitgevoerd omdat het een vrijstaande wand betreft. Vanwege de nieuw geplande fundaties en allerlei kabels en leidingen erachter kon de wand namelijk niet verankerd worden. Na het aanbrengen van de combiwand heeft de afdeling betonbouw van Knol Akkrum de palen afgestort en de betonnen deksloof gemaakt die het gat dicht tussen de nieuwe kademuur en de verwijderde oude kade. “Het is nu één mooie, strakke kade die keurig volgens planning halverwege oktober wordt opgeleverd. Die strakke deadline heeft te maken met de diksap- en bietencampagne.”

Allround funderingsbedrijf gaat hele zomer door 3
Met de 50-tons draadkraan werd 340 strekkende meter aan damwand aangebracht.

Trailerparkeren

Ook het project trailerparkeren ArenaPoort ging onverminderd door tijdens de zomerperiode. Knol Akkrum werkte hier in opdracht van Reimert Bouw & Infrastructuur aan de herinrichting van de parkeerplaats voor bussen en vrachtwagens, net achter de Ziggo Dome. “Onderdeel van het project is ook het verleggen van de busbaan”, vertelt Koopmans. “Omdat we hier te maken hadden met veel hoogteverschillen hebben we in totaal 340 strekkende meter aan damwand aangebracht met onze 50-tons draadkraan. Daar achteraan hebben we met onze klapankerstelling in totaal 84 klapankers aangebracht. Alles is in het werk afgelast met gordingen en zware staalconstructies. Daarnaast hebben we de doorvoeren gemaakt om de waterafvoer van de parkeerplaats weer op orde te brengen. Al met al een behoorlijk omvangrijke klus waarvoor we slechts zeven weken de tijd hadden, precies tijdens de schoolvakantie.”

Beide projecten waren de twee hoogtepunten van Knol Akkrum tijdens de zomervakantie. En over hoogtepunten gesproken, voor de 80-tons kraan die bij Cosun Beet is ingezet, is inmiddels een ‘bouwpakket’ gearriveerd, zegt Koopmans. “We kunnen de machine nu ombouwen tot PD-stelling en er straks ook heipalen mee slaan van circa 30 meter lang. Het wordt het vlaggenschip van de firma.”     

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Stuur ons een bericht

Kunnen we je helpen met zoeken?

Bekijk alle resultaten