Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
A9 BaHo: Bauer plaatst 12.000 ankerpalen tot 45 meter diep
Het aanbrengen van de 12.000 ankerpalen bij Amstelveen is het grootste geboorde ankerpalenwerk in Nederland tot nu toe.

A9 BaHo: Bauer plaatst 12.000 ankerpalen tot 45 meter diep

De van oorsprong Duitse firma BAUER uit Mijdrecht helpt bij de verbreding en verdieping van de A9 bij Amstelveen. Samen met De Vries Titan vormt ze een funderingscombinatie. Hun taak? Het plaatsen van maar liefst 12.000 ankerpalen voor de verdiepte snelweg ter hoogte
van Amstelveen. Dit is het grootste ankerpalenwerk voor een Nederlands infraproject.

In opdracht van Rijkswaterstaat verbreedt en verdiept VeenIX de A9 tussen Badhoevedorp en Holendrecht. Bij Amstelveen komt 1,6 kilometer van de snelweg verdiept te liggen met drie overkappingen: bij het Oude Dorp, het Stadshart en ter hoogte van het Bovenlandpad. De A9 ligt hier straks tot bijna 11 meter onder NAP. “Zonder draagvastige ankerpalen zou de verdiepte bak waarin de weg komt te liggen, opdrijven”, legt Eelco van der Velde, directeur BAUER Funderingstechniek, uit. BAUER Funderingstechniek B.V., met kantoor in Mijdrecht, is de Nederlandse tak van de wereldwijd bekende Duitse BAUER Group. Ze is expert in gespecialiseerde funderingstechniek, zoals groutankers, ankerpalen en soilmix-technieken. “Wij brengen lange ankerpalen aan die we tot circa 50 meter beneden NAP de grond in boren. In totaal zijn dit 12.000 palen. Dit doen we onder meer met de eerste elektrische ankerboormachine van het merk KLEMM. De ankerpalen zijn in de grond gevormde palen. Eerst boren we een gat tot maximaal 50 meter diep met een diameter van 250 mm. Daarna plaatsen we een stalen staaf met schroefdraad van het merk SAS en persen we het gat vol met grout. In Nederland zijn wij de enige aannemer die SAS-materiaal rechtstreeks uit de fabriek verkrijgen. Voordeel hiervan is dat we flexibel zijn en snel kunnen leveren. Na uitharding kunnen deze palen zware krachten aan en houden ze de verdiepte snelweg stevig op zijn plek.” Het aanbrengen van de 12.000 ankerpalen gebeurt in twee fasen. De eerste fase, de noordzijde van de verdiepte bak wordt dit voorjaar door BAUER afgerond. Volgend jaar start naar verwachting de aanleg van de zuidzijde.

groepsfoto1
Hier komt Bauers Duitse discipline, kwaliteit en arbeidsmoraal samen met de Nederlandse flexibiliteit.

Paaloptimalisatie

VeenIX heeft op basis van de proefpalen van BAUER en DVT een paaloptimalisatie door kunnen voeren, één van de sterke punten van BAUER. “Middels paalproeven en testen hebben we de diameter en afmeting van de palen geoptimaliseerd. In dit geval heeft VeenIX de palen kunnen inkorten, omdat ze meer schachtwrijving hadden. Dit is gunstig voor de prijs, maar ook voor het milieu en doorlooptijd.”

Duitse discipline en Nederlandse flexibiliteit
Het aanbrengen van de 12.000 ankerpalen bij Amstelveen is het grootste geboorde ankerpalenwerk in Nederland tot nu toe. Dat maakt het project voor Van der Velde extra bijzonder. “Dit hebben we nog niet eerder aan de hand gehad. Er zijn heel veel goed gemotiveerde, veelal Duitse, collega’s en machines mee bezig. Het vraagt ook een goede afstemming met alle onderaannemers. De planning is zoals we het noemen, met potlood. Het vraagt flexibiliteit en creativiteit om snel in te kunnen spelen op de situatie, waarbij er altijd een hoog veiligheidsbewustzijn is. Maar dat ligt ons goed. Hier komen onze Duitse discipline, kwaliteit en arbeidsmoraal samen met de Nederlandse flexibiliteit, duidelijk naar voren.”     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Kunnen we je helpen met zoeken?

Bekijk alle resultaten