Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Services en oplossingen van wereldklasse
ARKANCE is een toonaangevende speler in het digitaliseren van de bouw, infra en maakindustrie.

Services en oplossingen van wereldklasse

ARKANCE is een toonaangevende speler in het digitaliseren van de bouw, infra en maakindustrie. Het bedrijf opereert wereldwijd en is betrokken bij de meest uiteenlopende projecten. Voor deze editie maken we een uitstapje naar de vestiging in Finland die een oplossing heeft voorzien voor het gestructureerd uitwisselen van meer dan 2 miljoen (!) documenten bij de bouw van een nieuwe metrolijn van en naar Helsinki. En nu ook tijdens de gebruiks- en onderhoudsfase bewijst het informatiemanagementsysteem zijn meerwaarde. In het kader van ‘nu we er toch zijn’ bespreken we ook de aanleg van een nieuw spoortraject dat dankzij de implementatie van de software van ARKANCE circulair wordt uitgevoerd.

Het traject van de nieuwe metrolijn van Länsimetro is 21 kilometer lang, ligt grotendeels onder het maaiveld en telt dertien stations. “Je kunt je voorstellen dat de bouw van zo’n gigantisch project gepaard gaat met een enorme papierwinkel”, zegt Jukka Kivela, service director bij Arkance Finland. “Het is zaak om de documenten die tijdens de design- en engineeringsfase worden gegenereerd op een efficiënte wijze te structureren, zodat ze later tijdens de gebruiks- en onderhoudsfase ook eenvoudig op te roepen zijn.” Reden voor Länsimetro om de expertise van ARKANCE in te schakelen. “In een tijdsbestek van een kleine negen maanden hebben we een compleet informatiemanagementsysteem opgezet.”

Suomen Ilmakuva Oy Kalasatama2024 2
ARKANCE is wel vaker betrokken bij omvangrijke infrastructuurprojecten.

1.200 gebruikers

Het opzetten van het informatiemanagementsysteem was volgens Kivela een behoorlijk complexe operatie. “We zijn met tien mensen negen maanden fulltime bezig geweest om de omgeving op te zetten. Om een indicatie te geven van de ordegrootte: tijdens de design- en engineeringsfase werden meer dan 2 miljoen documenten uitgewisseld door maar liefst 1.200 gebruikers in het systeem. Dat zijn er echt heel veel”, benadrukt Kivela. De rol van ARKANCE bleef niet beperkt tot de design- en engineeringsfase. “Onze systemen assisteren ook in de gebruiks- en onderhoudsfase. Traditioneel worden deze systemen pas opgetuigd na oplevering van een project, maar hier was de papierwinkel zo groot dat we al tijdens de uitvoering zijn begonnen met het opzetten van een onderhoudsmanagementsysteem.”

JPG 2 metroon030605
De opzet van het informatiemanagementsysteem vormde een blauwdruk voor het onderhoudsmanagementsysteem dat alle documentatie omvat van ruim 70.000 assets en technische systemen van de metrolijn.

Onderhoudsmanagementsysteem

De opzet van het informatiemanagementsysteem vormde een blauwdruk voor het onderhoudsmanagementsysteem dat alle documentatie omvat van ruim 70.000 assets en technische systemen op het 21 kilometer lange tracé. “Alleen al in elk station bevinden zich meer dan 50 technische systemen. Wij vergaren data van deze assets en systemen in onze databases en datahubs. Die data wordt vervolgens weer gebruikt in de verschillende applicaties van de partijen die zich bezighouden met het onderhoud”, legt Kivela uit, en voegt eraan toe dat het onderhoudsmanagementsysteem al in gebruik was nog voordat de metrolijn operationeel was. “En dat kwam goed van pas, want gedurende de bouw had de aannemer te maken met grondwaterissues. Door een goede vastlegging van alle data in ons systeem waren ze in staat om adequaat te handelen.”

JPG 1 Kruunusillat Finkensilta nakyma ilmakuva
ARKANCE heeft in een tijdsbestek van een kleine negen maanden een compleet informatiemanagementsysteem opgezet voor de bouw van een nieuwe metrolijn in Finland.

Circulaire doelen

ARKANCE is wel vaker betrokken bij dit soort omvangrijke infrastructuurprojecten. Toevallig ook in Finland leveren ze een wezenlijke bijdrage aan de circulaire doelen van The West Railway Project, een nieuwe spoorlijn van 100 kilometer, met meer dan 100 bruggen en 22 tunnels. “Het project wordt ontworpen volgens een circulair economisch model”, zegt Kivela. “Eén van de grootste uitdagingen is om een lokale bestemming te vinden voor 8 miljoen kubieke meter aan vrijkomende grond en rotsachtig materiaal. Onze software speelt een cruciale rol bij de integratie van duurzaamheid in het ontwerpproces door gegevens over materiaalgebruik, transport en milieu-impact te verzamelen en te analyseren. Ontwerpopties kunnen zodoende in realtime worden vergeleken voor de meest duurzame keuze. Het is een goed voorbeeld van een project waarbij meerdere vestigingen van ARKANCE zijn betrokken.”

Kivela raakt hiermee een belangrijk speerpunt van ARKANCE. “Omdat we in zoveel verschillende landen actief zijn, maken we regelmatig gebruik van elkaars kennis en kunde. Het sluit ook aan bij onze missie om services en oplossingen van wereldklasse te leveren die je inspireren en in staat stellen de uitdagingen van morgen te ontwerpen, bouwen en op te lossen.”     

Heeft u vragen over dit artikel, project of product?

Neem dan rechtstreeks contact op met Arkance Systems Nederland.

bedrijvenindex logo Arkance e1725626107765 Contact opnemen

Stel je vraag over dit artikel, project of product?

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
bedrijvenindex logo Arkance e1725626107765 Telefoonnummer +31(0)88 872 00 00 E-mailadres info.nl@arkance-systems.com Website www.arkance.world
bedrijvenindex logo Arkance e1725626107765

Arkance Systems Nederland

Wij helpen je om kansen van de digitale transformatie optimaal te benutten.

Bekijk Bedrijfsprofiel

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Kunnen we je helpen met zoeken?

Bekijk alle resultaten