Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
BELANGRIJKE HERINNERING: Update uitfasering 3G netwerk en nieuwe ontwikkelingen

BELANGRIJKE HERINNERING: Update uitfasering 3G netwerk en nieuwe ontwikkelingen

Uitfasering 3G netwerk voor KPN gebruikers – vanaf het eerste kwartaal 2022!
Wellicht heeft u het al vernomen in de diverse media, de telecomproviders gaan het mobiele 3G netwerk uitfaseren. Vodafone heeft dit in 2020 gedaan en KPN zal dit vanaf begin 2022 gaan doen.

Door modernisering in het KPN netwerk zullen -net zoals bij alle andere Telecomproviders- de 2G en 3G technieken binnenkort worden afgebouwd. De vrijkomende frequenties worden ingezet om 4G uit te breiden en het nieuwe 5G op te bouwen. Dit betekent dat er via KPN vanaf begin volgend jaar alleen nog 2G en 4G mobiel internet ter beschikking staat. Bij de meeste providers zal vanaf het eerst kwartaal van 2022 geen 3G ondersteuning meer worden geleverd.

Wat betekent dit voor u als klant?

Indien u gebruikt maakt van machinebesturingssystemen van Topcon, maakt u ook gebruik van een RTK correctieaanbieder, bijvoorbeeld MoveRTK .

Het merendeel van de klanten die gebruik maken van een RTK-correctiedienst, heeft ook een speciale KPN M2M (Machine to Machine) Simkaart. Dit betreft een 2G en 3G Simkaart. Vanaf begin 2022 wordt 3G dus niet meer goed ondersteunt, zorg dus voor een juiste Simkaart.

Heeft u een interne of externe 3G modem van Topcon, dan zal er automatisch vanaf begin 2022 over het 2G mobiel netwerk worden gewerkt. Het 2G netwerk biedt voldoende bandbreedte voor het RTK signaal en heeft net zoveel geografische dekking als 3G, alleen kan dit ten koste gaan van uw nauwkeurigheid. Ook 2G zal binnen enkele jaren stoppen, waardoor alleen 4G en 5G overblijven voor de mobiele internetverbinding.

Het is dus verstandig om uw oudere roverboxen met 3G modem tijdig te vervangen door een MC-i4 Roverbox (4G) of te upgraden als dit technisch mogelijk is. Dit is noodzakelijk om problemen in de toekomst te voorkomen. Raadpleeg uw accountmanager spoedig voor een passende oplossing.

Voor nog meer informatie over 3G uitfaseren, klik hier

Topcon X-63 en X-63i machinebesturingssysteem

De technologie blijft zich in rap tempo door ontwikkelen. Zo heeft Topcon recentelijk het X-53x machinebesturingssysteem op de markt gebracht. De verouderde X-63 (2013) en X-63i (2016) systemen worden niet meer verkocht en kunnen wij daardoor niet meer ondersteunen op de manier die uw van ons gewend bent. Het kan dus voorkomen dat we geen service meer kunnen verlenen als één van deze oude systemen niet meer werkt. U heeft natuurlijk altijd de mogelijkheid om over te stappen op het nieuwste systeem waarmee u weer voor jaren verzekerd bent van de beste kwaliteit en service.

BELANGRIJK

Gebruik van TS-1 sensoren op het X-63 en X-63i systeem 
Als gevolg van de nieuwe ontwikkelingen worden de TS-1 sensoren (de gele sensoren) niet meer ondersteund door Topcon. Deze sensoren worden niet meer geproduceerd en hebben ook niet de juiste technologie voor het nieuwste systeem. En met de laatste software upgrade werken de sensoren ook niet juist of onvolledig. We hebben op dit moment nog een beperkt aantal sensoren beschikbaar, maar deze zijn alleen bestemd voor reparatie-doeleinden om zodoende toch de laatste (uitlopende) service te kunnen bieden.

Wij begrijpen dat een eventuele modem upgrade en/of het vervangen van oudere roverboxen of TS-1 sensoren investering technisch niet altijd in lijn ligt met de leeftijd van het in gebruik zijnde systeem. Hierin denken wij graag met u mee, en willen wij u tegemoet komen. Wij hebben tot 1 januari 2022 een speciale inruilactie voor u, zodat uw investering weer voor de langere termijn ingezet kan worden.

Dus maakt u gebruik van één van bovengenoemde oudere systemen (X-63x of X-63i) op uw machine dan is het verstandig om snel een afspraak te maken met één van onze accountmanagers. Zij vertellen u graag meer over de mogelijkheden voor eventuele modernisering van uw systeem.

Zo zijn wij samen weer klaar voor de toekomst!

Heeft u vragen over dit artikel, project of product?

Neem dan rechtstreeks contact op met Topcon Positioning Netherlands.

Topcon 2 Contact opnemen

Stel je vraag over dit artikel, project of product?

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Kunnen we je helpen met zoeken?

Bekijk alle resultaten