Tussen 2000 en 2009 heeft Yunex Traffic indruk gemaakt bij de aanleg van de hogesnelheidslijn (HSL) tussen Schiphol en Antwerpen. In een publiek-privaat partnerschap stonden zij in voor het ontwerp van de veiligheidskritische installaties en voor 25 jaar instandhouding met een beschikbaarheid van maar liefst 98 procent. “Daar is de basis gelegd voor wat we nu doen in het tunneldomein en inmiddels ook bij beweegbare bruggen, sluizen en waterkeringen”, zegt Peter van Duijvenbode, salesmanager bij Yunex Traffic, een bedrijf dat ook eigen deelinstallaties ontwikkelt.
Yunex Traffic is volgens Van Duijvenbode een echte techneutenclub, en uitsluitend actief op projecten in de infra. “Een groot deel daarvan heeft betrekking op kunstwerken in de ondergrond, de tunnels. Onze specialisatie zit dan met name in de veiligheidskritische installaties en industriële automatisering. We worden ingeschakeld om de veiligheidsscenario’s te maken en de bediening en besturing van de wat complexere projecten. Wij nemen daarin de rol van systeemintegrator en zorgen dat alle installaties goed samenwerken. In een tunnel zitten 45 deelinstallaties die afzonderlijk allemaal heel goed presteren, maar die moeten ook allemaal in goede harmonie met elkaar samenwerken. Daar zit de crux, en dat doen wij op technisch niveau en aan de ‘zachte kant’, het afstemmen met de operators van de tunnel en het bevoegd gezag. In de praktijk is dat meestal de brandweer.”
We steken dus heel veel effort in de voorbereiding en aan het testen, zegt Van Duijvenbode. “We schuiven geen problemen voor ons uit, maar proberen alles wat we kunnen tackelen zo vroeg mogelijk te ondervangen. Als we de installatie dan uiteindelijk in de tunnel installeren, dan weten we zeker dat de techniek 100 procent in orde is.” Yunex Traffic is een organisatie van rond de 200 vaste medewerkers in Nederland, waarvan meer dan 100 engineers. “Daarnaast hebben we nog 50 technici in dienst voor onderhoud en instandhouding, de nodige projectleiders en wat nevenfuncties daaromheen. We hebben dus alle techniek in huis en kunnen volledig zelfstandig opereren. Overigens zijn we in 29 landen actief. De meer complexe tunnelprojecten in het buitenland krijgen vaak ondersteuning vanuit het Center of Competence in Nederland.”
Behalve in de rol als systeemintegrator, waarvoor Yunex Traffic onderdelen inkoopt bij leveranciers, staat het bedrijf ook bekend om diens eigen deelinstallaties. “We produceren onder meer dynamische verkeersmanagementoplossingen, zoals de aansturing van matrixborden, maar ook systemen voor automatische incidentdetectie”, legt Van Duijvenbode uit. “Die systemen monitoren de rijsnelheid van het verkeer in een tunnel en geven een signaal bij een afwijking aan de operator. Vervolgens draait de operator de camera’s naar het (potentiële) incident. En als de tunnel onveilig blijkt, sluit de operator de afsluitbomen zodat het verkeer wordt geweerd. Ook produceren we een systeem voor hoogtedetectie, waarbij te hoge voertuigen worden geattendeerd met borden langs de weg om een andere route te nemen.”
Yunex Traffic is betrokken bij vele tunnelrenovaties. “Bij de renovatie van de Koningstunnel in Den Haag hebben we bewezen dat onze aanpak van een gedegen voorbereiding in de praktijk heel goed uitpakt. We hebben de tunnel zes weken eerder kunnen openstellen. Dat is echt een unicum, want normaal rekent men eerder op maanden uitstel”, weet Van Duijvenbode. “Recent hebben we als systemintegrator de volledige renovatie van de Piet Heintunnel uitgevoerd en de bediening en besturing van de Vlakertunnel vervangen.”
Yunex Traffic levert diens deelinstallaties in heel veel projecten, waaronder de Gaasperdammertunnel op de A9, de Leidsche Rijntunnel in de A2, de Rottemerentunnel in de A16, de Corbulotunnel in de N434 en de Hollandtunnel en Maasdeltatunnel in de A24 Blankenburgverbinding.
De dienstverlening van Yunex Traffic stopt echter niet bij tunnels en viaducten. Van Duijvenbode: “Overal waar een hoge veiligheid en beschikbaarheid wordt gevraagd, kunnen we onze bijdrage leveren. Zo zijn we ook betrokken bij beweegbare bruggen, sluizen en primaire waterkeringen. Dat vraagt weliswaar een ander soort techniek dan tunnels, maar is wel een veiligheidskritisch operationeel proces. Zo leveren we op dit moment een bijdrage aan de renovatie van de Spijkenisserbrug waarbij het complete brein wordt vernieuwd.”
Neem dan rechtstreeks contact op met Yunex Traffic B.V..