Als je denkt aan verkeersportalen, denk je aan GS Birkhoff Staalwerken. Het bedrijf uit Oude-Tonge heeft al heel wat portalen op zijn naam staan en zet met zijn renoportalen ook steeds meer in op hergebruik. Ook in de waterbouw weten ze de toegevoegde waarde van GS Birkhoff Staalwerken op waarde te schatten. Zo legt het bedrijf momenteel de laatste hand aan een speciale gripper voor het plaatsen van windmolens op zee en aan allerhande onderdelen voor de zinktunnel in de Oosterweelverbinding.
De dienstverlening van GS Birkhoff Staalwerken gaat veel verder dan alleen het leveren van een staalconstructie. “We zijn een speler die graag meedenkt in het ontwerp of in het overbruggen van tijdelijke situaties. Oplossingsgericht meedenken met onze opdrachtgevers, daar worden wij blij van, waarbij we verder gaan dan de standaard”, zegt directeur Henk van den Ochtend. “We doen eigenlijk alles in staal, behalve hallenbouw, dat laten we graag over aan onze moederorganisatie GS Staalwerken.” Ook in de petrochemie en de offshore is GS Birkhoff Staalwerken een gerenommeerde naam.
GS Birkhoff Staalwerken maakt mooie ‘specials’ voor menig infraproject. Van den Ochtend doelt onder meer op het 84,5 meter lange verkeersportaal op de A9 en de vele uitdagingen met allerlei tijdelijke situaties, maar ook op de extra lange portalen boven de A1 op het traject Apeldoorn – Azelo. “Op dit project hebben we in een tijdsbestek van amper zes maanden maar liefst 35 verkeersportalen gerealiseerd, waarvan het merendeel renoportalen. We stonden in voor het complete plaatje, vanaf de engineering tot aan de (de)montage. En op die manier zijn we ook te werk gegaan voor de reconstructie van knooppunt De Nieuwe Meer en de nieuwe zuidelijke ringweg in de stad Groningen. Ook hier hadden we weer te maken met hele speciale oplossingen, waarbij enkele portalen zijn opgenomen in een geluidsscherm. In Groningen hebben we zelfs een speciale ondersteuningsconstructie ontwikkeld die steunt op de onderbouw van een kunstwerk, zo’n 6 meter lager.”
Ook onze zuiderburen maken dankbaar gebruik van de expertise van GS Birkhoff Staalwerken. “Zo hebben we aan de Oosterweelverbinding in Antwerpen ook een mooi project”, zegt Van den Ochtend. “Voor de zinktunnel maken we onder meer de zinkvoegomrandingen, klemstrippen, kopschotdeuren en hijspunten waarmee ze de tunnelelementen afzinken en sturen. Daarnaast leggen we nu de laatste hand aan een zogenaamde gripper die op een werkschip wordt geplaatst voor het positioneren van de monopile fundatie van een windmolen op zee. Ook hierbij staan we in voor het complete plaatje, vanaf het ontwerp en de engineering van de gripper tot aan de productie.” Het is een indrukwekkend stuk ‘gereedschap’, als je bedenkt dat de monopile fundatie een diameter heeft van 9 tot 10 meter!
Bovenstaande is slechts een greep uit de vele projecten waaraan GS Birkhoff Staalwerken aan bijdrage levert. “Het toont in ieder geval onze veelzijdigheid”, benadrukt Van den Ochtend die de orderportefeuille aardig gevuld ziet worden. “Er komen weer een aantal mooie projecten aan.”