Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Robuuste trekkabels voor voegloze overgangen
Trekkabels geproduceerd door Carl Stahl Benelux in opdracht van Boskalis.

Robuuste trekkabels voor voegloze overgangen

Voegloze overgangen zijn een techniek die steeds vaker wordt gebruikt bij de constructie van kunstwerken zoals bruggen en viaducten, waarbij de verschillende segmenten worden samengevoegd zonder voegen. De techniek omvat het aanbrengen van een dunne laag elastisch materiaal, zoals rubber of kunststof, op de uiteinden van de segmenten, die vervolgens aan elkaar worden gelijmd of vastgeklemd. 

RVS kabels met Densoband en kunststof krimpkous Carl Stahl Be
RVS kabels met Densoband en kunststof krimpkous.

Dit creëert een doorlopende structuur die beter bestand is tegen temperatuurschommelingen, trillingen en vervormingen. Het biedt diverse voordelen, waaronder een verbeterde duurzaamheid, minder onderhoud, minder geluidsoverlast en een hogere esthetische waarde.

De reden om de overgangen tussen het landhoofd en de stootvloeren zonder voegen uit te voeren, is het voorkomen van scheuren op de plaats waar de stootplaten of -vloeren aansluiten op het landhoofd. Door het landhoofd constructief te verbinden met het dek ontstaat een integraal kunstwerk zonder voegovergangen en ondersteuningen. Dit resulteert in lagere onderhoudskosten en verminderd geluid.

Trekkabels op locatie in opdracht van Boskalis Carl St 0001
Trekkabels op locatie – in opdracht van Boskalis.

Knelkrachten

Het nadeel van dit type constructie is echter dat de vervormingen en verschuivingen van de constructie opgevangen moeten worden door zowel het asfalt als de aardebaan achter de constructie. De stootplaat is verbonden met het dek door middel van een structurele verbinding (een RVS kabel), die enige mate van beweging van de stootplaat toestaat zonder dat er grote knelkrachten ontstaan. Deze bewegingen moeten worden geabsorbeerd door een flexibel systeem van aangepast asfalt met lagen die rek verspreiden. De rekverspreidende eigenschappen van dit asfaltsysteem voorkomen barstvorming in de bovenste laag van het asfalt. 

Bij een voegloze overgang is er minimale ruimte tussen het landhoofd en het dek. De dilatatie tussen het dek en het landhoofd zorgt ervoor dat het beton niet gaat scheuren en de kabels zorgen er weer voor dat het dek en het landhoofd niet gaan wisselen/verzakken, waardoor alles op zijn plek blijft. 

Om de verschillende segmenten met elkaar te verbinden, worden roestvrijstalen staalkabels gebruikt. Deze kabels koppelen de stootplaten, die voor en achter het kunstwerk (betonconstructie) liggen, aan de rest van de betonconstructie. Dit voorkomt dat de stootplaten verschuiven bij verzakkingen.

Trekkabels op locatie in opdracht van Boskalis Carl Stahl B
Trekkabels op locatie – in opdracht van Boskalis.

Specificaties

Als gespecialiseerde groothandel in onder andere roestvrijstalen kabels maakt Carl Stahl het voor wegenbouwers makkelijker door deze roestvrijstalen kabels als kant-en-klare producten aan te leveren. Dit gebeurt volledig in overeenstemming met de technische specificaties zoals voorgeschreven door Rijkswaterstaat.

Carl Stahl is gespecialiseerd in kunststof touw, roestvrijstalen kabels en kabelnetten. Zowel op maat gemaakt, op rol, in serie als enkelvoudig. “We hechten veel waarde aan het leveren van toegevoegde waarde voor onze klanten”, zegt Jennifer Swagers. “Al onze materialen worden in bulk en vaak op rol geleverd. Specifiek voor de naadloze overgangen produceren we in onze werkplaats op maat gemaakte roestvrijstalen trekstaven met een lengte van 3,50 meter. De kabel heeft volgens de voorschriften van Rijkswaterstaat een diameter van 22 mm en bestaat uit 1×19 draden die om elkaar zijn gedraaid. Dit zorgt voor een vrij stevige ‘constructie’ die niet gemakkelijk buigt. Vervolgens brengen we over een lengte van 600 mm in het midden van de kabel een Densoband aan in een beschermende kunststof krimpkous, bedoeld om spanningen door rotatie in het dek op te vangen. Al deze voorbereidingen resulteren in een volledig en direct inzetbaar product voor de wegenbouwer.”  

De kabels hebben zoals gezegd een diameter van 22 mm en bestaan uit 1×19 draden, waardoor ze redelijk stijf zijn. Ook worden soms 6×36 kabels aangevraagd, maar die zijn minder stijf.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Kunnen we je helpen met zoeken?

Bekijk alle resultaten