Remondis Smart Infra ’s-Hertogenbosch is, vanuit de vestiging in ’s-Hertogenbosch, het voormalige Van der Linde Pomptechniek, verantwoordelijk voor het ontwerp, de engineering en realisatie van de installaties.
Remondis Smart Infra, met acht vestigingen in Nederland, is gespecialiseerd in het ontwerpen en bouwen van pompinstallaties om regenwater en rioolwater af te voeren naar oppervlaktewater dan wel de waterzuivering voor eindgebruikers als gemeenten, provincies en waterschappen. “Op de N69 bouwen we twee installaties die uiteindelijk worden overgedragen aan de provincie Noord-Brabant en één aan de gemeente Valkenswaard”, zegt Frank Olijrhook van Remondis Smart Infra ’s-Hertogenbosch. “Dit heeft te maken met het feit dat het beheer van een fietstunnel onder de N69 door de gemeente Valkenswaard wordt verzorgd, daaronder valt dus het bergen van regenwater.”
Bij de nieuwe N69 is er sprake van twee halfverdiepte liggingen en diverse onderdoorgangen. “Regenwater zoekt altijd het laagste punt op. Op strategisch uitgekozen locaties wordt daarom voorzien in bergingssystemen en pompinstallaties om het regenwater op te vangen en gecontroleerd te verpompen naar oppervlaktewater in de buurt”, legt Olijrhook uit. “Aan de hand van optimalisatieberekeningen en regenvalsimulaties hebben we in samenwerking met Boskalis per locatie de juiste balans gevonden tussen het bergingsvolume enerzijds en de pompcapaciteit anderzijds. Door een tijdelijke buffer in te bouwen, kunnen pieken worden afgevlakt en kan het regenwater met een relatief ‘normale’ pomp afgevoerd worden. Er zijn drie installaties gepland: op de Broekhovenseweg, de Molenstraat en één bij de onderdoorgang op de Monseigneur Smetstraat. Die laatste wordt straks beheerd door de gemeente, de andere twee door de provincie.”
Het bufferen van het regenwater gebeurt in alle drie de situaties onder de weg. Olijrhook: “Bij de Broekhovenseweg en de Molenstraat gaat het om een buizensysteem in combinatie met putten en een pompcapaciteit van respectievelijk 45 en 55 m3 per uur. Op de Monseigneur Smetsstraat wordt een betonnen kelder van 40 m3 inhoud dwars onder de weg gerealiseerd die tevens onderdeel vormt van de betonconstructie van het kunstwerk erboven. Hier volstaat een pomp met een capaciteit van 32 m3 per uur. Overigens worden alle installaties alternerend uitgevoerd volgens het N+1-principe. Als één pomp weigert, is er altijd een back-up. De pompen worden bovendien gelijkmatig belast. Doordat we veelal vroegtijdig in een project aanhaken, kunnen buffersystemen perfect in het civiel ontwerp worden geïntegreerd.”