Met de inzet van werkelijk uniek materieel wist boomrooierij Weijtmans in opdracht van Boskalis de overlast te beperken en de veiligheid te allen tijde te garanderen. Het gerooide hout werd bovendien in een zo hoogwaardig mogelijke toepassing in de keten ingezet (cascadering).
Op het bestaande tracé van de N69 stonden her en der bomen te dicht tegen de weg. Het kwam de veiligheid van weggebruikers niet ten goede. “Op één zaterdag -tijdens een grootschalige wegafsluiting- hebben we met vier ploegen het gros van deze bomen er tussenuit gehaald”, vertelt Kees Weijtmans. “Een aantal bomen is nadien nog zonder de weg af te sluiten gerooid. Een klus die we veilig kunnen uitvoeren door onze unieke telescoopkraan met eigen ontwikkelde klem. De klem bestaat uit standaard componenten, maar het draaimechanisme met motoren in combinatie met een planetair tandwielstelsel, is uniek. Met deze klem stabiliseren we de boom. Vervolgens worden de takken eraf gezaagd en kunnen we de boom gecontroleerd wegleggen. De speciale mast kan een torsiekracht van maar liefst 60.000 Nm aan.”
Op het nieuw tracé van de N69 is Weijtmans tien weken bezig geweest met het rooien van alles bij elkaar zo’n 10 hectare aan bosbomen. “Een mooi project dat prima is verlopen met nul incidenten. Daarnaast weten we ons te onderscheiden door te werken volgens het principe van cascadering. We proberen al het hout zo hoog mogelijk in de keten terug te brengen. Alleen wat overblijft, wordt versnipperd. Dat is niet vanzelfsprekend in onze sector.”