Voor het project VDR kon Tjaden Adviesbureau voor Grondmechanica zijn expertise maximaal laten gelden en heeft het de nodige creatieve oplossingen verzonnen aom voor opdrachtgever Heijmans de juiste informatie letterlijk naar boven te halen.
Al ruim 50 jaar is Tjaden Adviesbureau voor Grondmechanica gespecialiseerd in geotechnisch bodemonderzoek, geotechniek en geohydrologie. “Op Schiphol zijn we al vele jaren actief, zowel voor de luchthaven zelf als voor diverse (infra-)aannemers die werkzaamheden uitvoeren”, zegt Arjen Verhoeven, directeur bedrijfsvoering bij Tjaden Adviesbureau voor Grondmechanica. “Onze medewerkers zijn op de hoogte van alle protocollen, veiligheidseisen en zijn flexibel qua inzet. Snel schakelen en meedenken in praktische oplossingen zijn kenmerkend voor onze werkwijze. Dat was op dit project ook wel een vereiste.”
Op Schiphol gaat er geen spade de grond in, alvorens het werkterrein is gescand op een eventuele aanwezigheid van niet-gesprongen explosieven. “Om zonder problemen in verdacht gebied te kunnen sonderen, maken we gebruik van een conus met zogenaamde magnetometer”, legt Verhoeven uit. “Deze conus signaleert metalen in de ondergrond. Dat wil niet zeggen, dat het om een explosief gaat, maar zodra de meter een bepaalde uitslag geeft, wordt het gebied eerst nader onderzocht. De meting wordt overigens real-time gevolgd door een deskundige op het gebied van niet-gesprongen explosieven.”
Project VDR was voor Tjaden een heel afwisselende klus. “We hebben zowel op land- als op airside de nodige onderzoeken uitgevoerd. Waaronder ook grondboringen en laboratoriumonderzoek om eventuele zettingen die zouden gaan plaatsvinden in de ondergrond in kaart te brengen”, zegt Verhoeven. Ter plaatse van de twee tunnelbuizen van ProRail, waarover het nieuwe viaduct wordt gerealiseerd, heeft Tjaden zijn kennis en ervaring optimaal benut. “Er was geen zicht meer op de tekeningen van de tunnelbuizen. Daarom zijn we met loze sondeerstangen zonder conus gaan aftasten hoeveel ruimte aanwezig was naast de buizen. Dit om te beoordelen of er voldoende plaats was voor het aanbrengen van de heipalen in een bepaalde diameter. Daarnaast hebben we in de middenbermen van de A4 sonderingen uitgevoerd in verband met de heipalen van het nieuwe viaduct. Deze werkzaamheden zijn vooral in de nachten uitgevoerd.”
Het was dus ook voor hen allesbehalve een standaard werk, concludeert Verhoeven. “Het is een unieke locatie met veel ‘obstakels’ in de ondergrond en dat maakt het voor ons en onze medewerkers een mooi werk. De samenwerking met Heijmans en Schiphol verloopt bovendien zeer prettig. We hebben in al die jaren een fijne band met elkaar opgebouwd.”