Met composiet rijplaten biedt Ferex een duurzaam en veilig alternatief dat de bodem intact laat. Daar willen we natuurlijk meer over weten.
“Onze composiet rijplaten worden veel ingezet in de wegenbouw”, begint Sanne Buitenhuis van Ferex. “De hoge sterkte in combinatie met een laag eigen gewicht maken de platen uitermate geschikt voor bijvoorbeeld het realiseren van tijdelijke omleidingsroutes voor zowel gemotoriseerd- als fietsverkeer. Het grote formaat van 4 bij 2 meter zorgt ervoor dat in korte tijd grote oppervlaktes gerealiseerd kunnen worden. De platen zijn zeer goed hanteerbaar en volgen door het ‘flexibele’ karakter de ondergrond.”
Over de ondergrond gesproken, in tegenstelling tot stalen rijplaten of draglineschotten is er bij toepassing van composiet rijplaten vooraf geen grondbewerking noodzakelijk. “We kunnen de platen rechtstreeks op elk type ondergrond leggen, zonder eerst grond te moeten afgraven en van een puinbaan te voorzien”, legt Jordi Rodijk van Ferex uit. “Dat scheelt ontzettend veel tijd, CO2-uitstoot van onnodige vrachtbewegingen én spaart de plaatselijke flora en fauna. Door het niet hoeven afgraven voorkomen we in veenachtige gebieden bovendien veenoxidatie, een relatief onbekend fenomeen maar met een enorme CO2-uitstoot als gevolg. Onze composiet rijplaten kunnen vervolgens een belasting tot 400 ton per vierkante meter weerstaan. Het toepassingsbereik is dan ook heel breed.”
De composiet platen zijn dusdanig licht dat ze in de meest slappe grond niet wegzakken, maar blijven drijven. “De platen worden via een liplassysteem vierzijdig met elkaar verbonden en vormen zo een volledig gesloten rijbaan of platform”, vervolgt Rodijk. “De verschillende hulpstukken maken het plaatje compleet, zoals bochtstukken, oprijstukken en adapters om bijvoorbeeld van een overhangende lip een liggende lip te maken.
Standaard zijn onze platen uitgevoerd met een antislipprofiel voor een optimale veiligheid voor bijvoorbeeld fietsers, ook bij regenachtig weer.”
Ferex heeft recent uitgebreid onderzoek gedaan naar het gebruik van composiet platen voor kraanopstelplaatsen. Rodijk: “Op minder draagkrachtige ondergronden worden momenteel draglineschotten toegepast voor het stempelen, maar die zijn eindig. Onze plaat is koppelbaar dus in theorie is het oppervlak oneindig. Een kraan zou een draglineschot weg kunnen drukken in de ondergrond. Met onze platen wordt een complete vloer gecreëerd inclusief een veilig ‘vangnet’ onder de kraan. De resultaten van dit onderzoek worden na de zomer gepubliceerd.”
Kortom, de composiet rijplaten bieden ontzettend veel voordelen ten opzichte van stalen rijplaten of draglineschotten. “Voor elke toepassing in de grond/weg/waterbouw bieden wij een geschikte oplossing.”