Piet Devriese van LEDtechnic ziet een toenemende belangstelling voor LED-verlichting in de openbare ruimte. Denk aan fiets- en voetgangersbruggen, tunnels, perronovergangen, openbare verlichting, trappen en zitelementen. Niet zonder reden: LED-verlichting scoort qua veiligheid en esthetiek hoog. Mooi voorbeeld is de spectaculaire fiets- en voetgangersbrug over de Watersportbaan in Gent.
“Verlichting is als een huwelijk tussen de esthetische eisen en wensen van de ontwerper en het behalen van een bepaald verlichtingsniveau en lichtbeeld, om vervolgens te kijken hoe we de verlichting geïntegreerd krijgen in het ontwerp”, aldus Piet Devriese, eigenaar van LEDtechnic. Het Belgische bedrijf is ruim twintig jaar specialist in lineaire verlichting voor openbare ruimten. Belangrijke kenmerken van haar LED-verlichting zijn dat het waterdicht en slagvast is en van Belgisch fabricaat. Het is bestand tegen zowel voertuigen als vandalisme. In grote lijnen zijn er twee toepassingen. Ten eerste als zichtbare of indirecte lichtlijnen in bestratingen, keerwanden en muren, zitbanken en trappen; zowel in beton of metaal. En twen tweede als leuningverlichting van (fiets- of voetgangers) bruggen en trappen. Piet: “De mogelijkheden van onze LED-verlichting zijn eindeloos. Van geïntegreerde LEDrail verlichting in een leuning en indirecte verlichting in een trap tot LED-markeringsverlichting van voetpaden en winkelgebieden. Zelfs qua kleurstelling is er veel mogelijk. Zo passen we bijvoorbeeld amber-kleurige LED’s veel toe in zones met nachtdieren.”
Op de vraag naar het voordeel van lineaire LED-verlichting ten opzichte van reguliere puntverlichting, antwoordt Piet: “De juiste verlichting heeft een positief effect op de verkeersveiligheid. Daar waar onze LED-verlichting is toegepast in brugleuningen, zijn fietsers en voetgangers duidelijker herkenbaar dan met reguliere straatverlichting. LED-verlichting straalt namelijk uit naar 1,5 tot 2 meter hoogte. Je ziet dus de gezichten en dat komt de sociale veiligheid ook ten goede. In een dergelijke toepassing is gezichtsherkenning belangrijker dan een hoog verlichtingsniveau.”
De grotere mate van veiligheid verklaart deels de toenemende belangstelling voor LED-verlichting. De rol van de esthetische waarde van een brug, tunnel of zitelement, speelt ook een steeds grotere rol. “Verlichting in de openbare ruimte moet voldoen aan bepaalde verlichtingsnormen. Daarnaast verfraait het de openbare ruimte. Aangezien wij twintig jaar ervaring hebben en zo ongeveer alle situaties meegemaakt hebben, werken wij nauw samen met architecten en ontwerpers hoe de verlichting te integreren in het ontwerp. Tevens ontzorgen wij de aannemer met onze totaaloplossing. Wij leveren en installeren complete verlichtingssystemen, inclusief alle componenten als voeding, bekabeling, sturing en LED-modules.” Mooi voorbeeld hiervan is het spectaculaire ontwerp van de fiets- en voetgangersbrug over de Watersportbaan in Gent. “Hier werd de verlichting op een totaal andere manier benaderd”, legt Piet uit. “De lichtontwerper bedacht een positionering van de armaturen laag tegen het brugdek. Een gedeelte is horizontaal gericht om het brugdek aan te lichten en dus bedoeld voor de veiligheid van de voorbijgangers. De rest van de armaturen is gericht naar de structuur van de brug waardoor enerzijds het silhouet van de brug perfect wordt weergegeven en anderzijds de reflectie van de wand zorgt voor een mooie en subtiele gezichtsherkenning. Deze brug in Gent is slechts één voorbeeld, meer fraaie voorbeelden staan op onze website.”