Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Bijzondere brugwissel maakt renovatie Krúsrak brug uniek
Bovenaanzicht van het werkterrein met de stalen brug die de Krúsrak brug tijdelijk vervangt.

Bijzondere brugwissel maakt renovatie Krúsrak brug uniek

Rijkswaterstaat renoveert dit najaar de houten Krúsrak brug over de N7 bij Sneek. Speciaal hiervoor is de brug in zijn geheel verplaatst naar een nabijgelegen werkterrein. Een tijdelijke stalen brug is ervoor in de plaats gekomen. Civiele technieken deBoer (CT deBoer) uit Nieuwegein is in opdracht van Rijkswaterstaat mede verantwoordelijk voor het tijdelijke werkterrein en de ‘brugwissel’. “Het is en was puzzelen op een postzegel”, aldus Roy Grieving, projectleider bij CT deBoer.

De Krúsrak brug is een bijzondere brug en geheel van duurzaam Accoya-hout gemaakt. Uit onderzoek bleek echter dat het Accoya-hout scheurtjes vertoont. Ook laat de beschermlaag los. Tijd voor een grondige renovatie. Afgelopen mei vond het eerste hoogtepunt plaats van het project ‘N7 onderhoud brug Krúsrak’, namelijk dé brugwissel. Na maandenlange voorbereiding zijn twee bruggen in één weekend verplaatst. De Krúsrak brug is verplaatst naar het werkterrein aan de Selfhelpweg, waar de renovatie plaatsvindt. Op de plek van Krúsrak brug is een tijdelijke stalen brug geplaatst, geschikt voor auto’s, fietsers en voetgangers. “Deze tijdelijke modulaire brug hebben we eerder ingezet op de A16”, vertelt Grieving. “Het ontwerp hebben we aangepast zodat het in de bestaande constructie past en voldoet aan de eisen van Rijkswaterstaat.”

Bijzondere brugwissel maakt renovatie Krúsrak brug uniek 1
De brug is op SPMT’s (Self-propelled modular transporter) naar het werkterrein gebracht.

Overspanning over water

CT deBoer heeft tevens het tijdelijke werkterrein ingericht. Dit gaat verder dan hekken, in- en uitritten voor het transport en stalen rijplaten. Zo moesten er ook tijdelijke funderingen voorbereid worden. Vanwege de kleigrond zijn de palen meer dan 20 meter diep de grond ingebracht. “Het werkterrein zelf is 70 bij 35 meter. Dit lijkt groot, maar nadat we de tijdelijke brug hier hadden opgebouwd, was het puzzelen op een postzegel. Tussen de N7 en het werkterrein ligt bovendien een vaart. Om de bruggen over het water te kunnen transporteren, hebben we ook nog een tijdelijke overkluizing voorbereid met een overspanning van 25 meter.”

Vakmanschap

Voor het transport werkte CT deBoer samen met Wagenborg Nedlift. Zij plaatsten in 2008 ook de oorspronkelijke brug. “We werken vaker samen en vormen een mooie combinatie. Ook wisselen we geregeld onderling materieel uit. Doordat we elkaar goed kennen, verliep de brugwissel vlekkeloos.” Voor de verhuizing van de Krúsrak brug werd allereerst de brug omhoog gevijzeld. Vervolgens kon Wagenborg Nedlift de brug van zijn plek rijden en op SPMT’s (Self-propelled modular transporter) naar het werkterrein brengen. “De tijdelijke stalen brug heeft de route in omgekeerde volgorde afgelegd. Bij de plaatsing van de tijdelijke stalen brug hadden we slechts 4 centimeter speling. Dat vraagt absoluut het nodige vakmanschap. Om deze brug goed aan te laten sluiten op de bestaande constructie, er was een hoogteverschil van 28 centimeter, zijn de twee toeritten in hoogte aangepast en met asfalt aangesloten op de tijdelijke brug.”

Als de renovatie volgens planning verloopt, wordt de Krúsrak brug begin 2026 teruggeplaatst en kan het weer tientallen jaren mee.     

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Stuur ons een bericht

Kunnen we je helpen met zoeken?

Bekijk alle resultaten