Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Veldhuizen toont op TKD een 10×4 met luchtgeveerde Wide-Spread
Op de TKD-beurs showt Veldhuizen nog een tweede primeur in de vorm van een DAF XB 210 oprijwagen met slechts 84 cm laadhoogte.

Veldhuizen toont op TKD een 10×4 met luchtgeveerde Wide-Spread

Als techneut pur sang bedenkt Firma Veldhuizen steeds nieuwe ideeën om het vervoer van materieel of materialen efficiënter in te vullen. Want, zo luidt zijn redenering, aangezien de Nederlandse aslastwetgeving afwijkt van de Europese regels, kan het altijd beter, slimmer of lichter. Op de TKD in Sint-Oedenrode toont Veldhuizen Trucks als primeur de nieuwste creatie in de vorm van een 10×4 met luchtgeveerde Wide-Spread. Kan deze noviteit het succes van de eerdere Quadro truck evenaren?

IMG 1410
Veldhuizen Trucks bouwt de Scania met luchtgeveerd Wide-Spread tandemstel zowel met vier als vijf assen.

Veldhuizen Trucks is al jaren een vertrouwde naam wat betreft slimme voertuigmodificaties. Waar grote fabrikanten zich vaak richten op standaardoplossingen, zoekt Veldhuizen naar kansen in nichemarkten. Daarbij speelt men handig in op de afwijkende Nederlandse wetgeving rondom aslasten. De gedachte: binnen de regels is altijd ruimte voor verbetering, vooral door te focussen op eenvoud, robuustheid en lage onderhoudskosten. In het segment van bouwvoertuigen is Veldhuizen inmiddels een gevestigde speler. De typische basis: een 8×4-chassis van een gerenommeerd merk als DAF, Mercedes-Benz, Volvo, Renault, Iveco of Scania, met twee 10-tons voorassen en twee 16-tons achterassen.

Comfortabel rijden

Met een extra vijfde as komt het GVW op kenteken zelfs uit op 49 ton. Zoveel overcapaciteit resulteert in lage onderhoudskosten, maar kent ook beperkingen. De voertuigen zijn minder wendbaar, hebben een grotere draaicirkel en veroorzaken sneller insporing bij het rijden met een aanhanger. Daarom zijn in de markt Wide-Spread oplossingen ontwikkeld: een asconfiguratie met twee verder uit elkaar geplaatste 11,5-tons achterassen, waarvan de achterste gestuurd is. Dit garandeert een kleinere draaicirkel, betere gewichtsverdeling en een comfortabeler rijgedrag – vooral achteruitrijdend met een dieplader.

Veldhuizen zag echter ook de keerzijde. Gangbare Wide-Spread systemen gebruiken immers hydraulische vering en complexe elektronica. Denk aan stuurkogels, hoogteregelaars, sensoren en computers, allemaal onderhoudsgevoelige onderdelen. Dat moest beter kunnen, vond hij. Dus ontwikkelde Veldhuizen eerder al een eigen Wide-Spread tandemstel dat draait om eenvoud en robuustheid. De basis is een volledig mechanische vering en sturing. Tot 40 km/u stuurt de achterste as actief mee; daarboven schakelt de besturing met behulp van een stikstofbol automatisch uit en loopt de truck rechtuit.

IMG 1398
Dankzij de gestuurde assen in combinatie met een luchtgeveerde Wide-Spread toont de 5-assige Scania zich uitzonderlijk wendbaar zonder te wringen en biedt veel rijcomfort.

Geringe chassishoogte

Geen sensoren, geen elektronica, geen laptops nodig voor onderhoud. Een monteur kan bij pech gewoon met handgereedschap aan de slag. En mocht de besturing ooit uitvallen, dan blijft de truck probleemloos rechtdoor rijden om veilig huiswaarts te kunnen keren. Voor sommige toepassingen, zoals bij haakarminstallaties, wilden klanten meer: een lagere chassishoogte voor een betere geometrie van de haakarm en een gunstigere afrolhoek. Dat inspireerde Jan Thijs Veldhuizen tot de ontwikkeling van een nieuwe generatie luchtgeveerde Wide-Spread voertuigen, gebouwd op basis van Scania’s. Dat is niet zonder reden.   

De chassishoogte van de trucks bedraagt slechts 1 meter, 10 á 12 cm lager dan normaal. De achterste as is hierbij gedemonteerd en op 181 cm van de voorlaatste as monteert Veldhuizen de draaikrans van een dieplader, compleet met automatisch vetsmeersysteem van DropsaVET. Zo ontstaat een kortere draaicirkel en wordt de wendbaarheid op binnenwegen verbeterd. De rolhoogte van 135 cm is 10 tot 15 cm lager dan gebruikelijk. Een lager zwaartepunt vertaalt zich in meer stabiliteit in bochten, een hoger laadvermogen en een minder steile afrolhoek, waardoor ladingen minder snel verschuiven bij het afzetten van volle containers.

IMG 1402
Veldhuizen richt zich volledig op truckmodificatie door assen bij te plaatsen of kostbare en onderhoudsgevoelige concepten te vereenvoudigen.

Functioneel ontwerp

“Bij dit ontwerp is nadrukkelijk gekozen voor eenvoud en duurzaamheid”, licht Jan Thijs Veldhuizen toe. “Door Scania’s originele luchtvering en hoogteregeling te gebruiken, blijft al het onderhoud eenvoudig en voordelig. Componenten zijn ruim beschikbaar en in de toekomst lonkt een goede restwaarde. De constructie biedt aannemers of mechanisatiebedrijven de mogelijkheid om zelf reparaties uit te voeren, zonder afhankelijk te zijn van gespecialiseerde software. De twee hydraulische stuurcilinders met middencentrering zijn opvallend genoeg gemonteerd op 85 cm hoogte, waardoor ze weinig gevoelig zijn voor vocht en vuil.”

Veldhuizen Trucks bouwt in eerste instantie acht voertuigen volgens dit nieuwe Wide-Spread concept: vijf als 8×4 en drie als 10×4. Zeven daarvan komen in de eigen verhuur- en demovloot terecht, één exemplaar is verkocht aan Ouwejan & F. de Bruijn Infra uit Zegveld. Deze 10×4, een Scania 560G, wordt uitgerust met een zware VDL haakarminstallatie van 40 ton en een geijkt Welvaarts-weegsysteem. Dankzij de extra as en geoptimaliseerde aslastverdeling zijn eenvoudig twee lege containers tegelijk te vervoeren én kan men een shovel op de dieplader meenemen naar een projectlocatie. Efficiëntie in optima forma.

SCANIA P460 Wide Spread Container laden rz 1030x687 1
Dankzij het laagste chassis in de markt profiteert de haakarmauto van een betere geometrie en gunstigere afrolhoek.

Grote aanwezigheid

De in opvallende zwarte en knalgroene lak gespoten truck geldt straks als één van de blikvangers op de TKD. Van 12 t/m 14 juni pakt Veldhuizen groots uit. Op twee kavels (67 en 68) van elk 1.000 m² toont het bedrijf twintig bouwvoertuigen en diverse BE-combinaties en oprijwagens. Naast de luchtgeveerde Wide-Spread trucks presenteert Veldhuizen er nóg een primeur: een DAF XB 210 oprijwagen met een laadhoogte van slechts 84 cm en 10,3 ton laadvermogen. Wederom een voorbeeld van hoe Veldhuizen Trucks precies bouwt wat de markt vraagt: innovatieve, praktische oplossingen die de grenzen opzoeken, maar altijd binnen de regels blijven.

Vijf jaar geleden introduceerde Veldhuizen al de succesvolle Quadro trucks, vijfassers die een maximaal laadvermogen combineren met een extreem korte wielbasis. Meer dan honderd stuks vonden inmiddels hun weg naar tevreden klanten, een unicum. Met deze nieuwe generatie van luchtgeveerde Wide-Spread trucks hoopt Veldhuizen een vergelijkbare niche aan te boren. “De markt voor Wide-Spread voertuigen in Nederland is als gevolg van de hogere onderhoudskosten gekrompen van driehonderd naar ongeveer tachtig stuks per jaar. Met dit nieuwe concept hopen we dat aantal weer wat op te vijzelen.”

Stevige marktpositie

Mede door de hogere aanschaf- en onderhoudskosten van een conventionele Wide-Spread oplossing met hydraulische vering, die gevoelig is voor lekkage, verwacht Veldhuizen met dit eenvoudigere concept een stevige positie te veroveren. De ambitie liegt er met 20 tot 30 procent marktaandeel niet om. “De pluspunten zijn overduidelijk: lager, wendbaarder en minder onderhoudsgevoelig”, somt Jan Thijs Veldhuizen op. “Er is merkbaar minder rolweerstand, omdat alle assen gestuurd zijn, en het rijdt buitengewoon comfortabel dankzij de luchtvering. Veel alternatieven maken gebruik van hydraulische vering, wat altijd relatief stug aanvoelt.”     

Heeft u vragen over dit artikel, project of product?

Neem dan rechtstreeks contact op met Veldhuizen b.v..

bedrijvenindex logo Veldhuizen Contact opnemen

Stel je vraag over dit artikel, project of product?

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
bedrijvenindex logo Veldhuizen Telefoonnummer 088 6259600 E-mailadres info@veldhuizen.nl Website www.veldhuizen.nl

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Kunnen we je helpen met zoeken?

Bekijk alle resultaten