Projecten in de bouw en infra gaan vaak gepaard met de inzet van zwaar materieel. En die draaien veelal op diesel, omdat een goed alternatief op elektriciteit of waterstof nog niet voorhanden is. Met een standalone systeem voor uitlaatgasnabehandeling weet Drive Line Systems zwaar bouwmaterieel vanaf Stage II naar Stage V te brengen. “Tank je vervolgens HVO 100-biobrandstof dan ben je weliswaar niet elektrisch, maar kom je zeker wel in de buurt”, zegt sales engineer Ronald Gideonse. “Door aanspraak te maken op de SSEB-subsidieregeling wordt een retrofit uitlaatgasnabehandeling al snel rendabel.”
Drive Line Systems is al sinds jaar en dag de officiële distributeur van Allison Transmission in de Benelux. “Naast deze Allison-producten die we leveren en onderhouden, zijn we ook gespecialiseerd in onderdelen voor het complete powerpack en aandrijflijnen. We leveren bovendien een bijdrage aan de elektrificatie. Zo zijn we volop bezig met elektrische aandrijvingen en bouwen we e-PTO’s om bestaande hydrauliek elektrisch te laten werken. Ook maken we generatorsets op basis van fuel cell-technologie en waterstof als energiedrager, om elektrische machines in het veld te kunnen opladen. Tussen elektrisch of waterstof en de huidige praktijk is nog een wereld te winnen, zeker bij groot materieel. In specifieke gevallen kunnen we niet zonder diesel. Laten we dan die diesels zo schoon mogelijk maken.”
Graafmachines, dumpers, kranen, heistellingen, kortom al het zware bouwmaterieel met een grote dieselmotor tot 1.500 KW kan Drive Line Systems voorzien van een retrofit uitlaatgasnabehandeling. “Het is een volledig standalone systeem met eigen besturingsapparatuur, dus aan de machine zelf wordt niet getornd”, benadrukt Gideonse. “De uitlaatgasnabehandeling komt in de plaats van de uitlaatdemper. Eerst gaan de uitlaatgassen door een roetfilter en vervolgens door de ‘mengpijp’ waar Adblue verneveld wordt ingespoten. Het mengsel reageert uiteindelijk in de SCR-katalysator en wordt omgezet in niet schadelijks stoffen. Het resultaat: een reductie van 99 procent op de CO2-uitstoot en 90 tot 95 procent reductie van de stikstofuitstoot. Daarmee komen we op het niveau van Stage V. Overigens is het systeem modulair van opzet. We kunnen ook delen van het systeem gebruiken. Een Stage IIIB-motor heeft bijvoorbeeld al een roetfilter, dan pakken we het op vanaf de mengpijp en installeren we een SCR-katalysator.”
De uitlaatgasnabehandeling past volgens Gideonse op elke grote dieselmotor. “Bij grotere machines wordt het al snel rendabel, en bij sommige projecten kun je zelfs niet zonder.” Hij wijst bovendien op de nog lopende subsidieregeling voor Schoon en Emissieloos Bouwmateriaal (SSEB). “De retrofit uitlaatgasnabehandeling komt in aanmerking voor deze regeling. Er is nog nauwelijks gebruik van gemaakt, want er is nog 93 procent beschikbaar in de ‘pot’. De regeling vergoedt circa 25 tot 30 procent van de initiële investering. Dan wordt een uitlaatgasnabehandeling al snel rendabel.” Op de komende TKD toont Drive Line Systems een demo-opstelling van het retrofitsysteem. Ook voor wie de dieselmotor al lang een gepasseerd station is, komt aan zijn trekken op hun stand. Zo tonen ze een brandstofcel en een opstelling van een e-PTO.
Neem dan rechtstreeks contact op met DLS – Drive Line Systems.