Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Klanten ondersteunen bij overstap naar nul-emissie
MAN levert de batterij-elektrische modellen eTGX en eTGS in verschillende asconfiguraties als 4×2, 6×2, 6×4 of 8×4-4..

Klanten ondersteunen bij overstap naar nul-emissie

Volop alternatieven nu Rijkswaterstaat HVO in de ban doet

Bij MAN wordt 2025 het jaar van de eTruck. De serieproductie start zeer binnenkort op in München, en er zijn al zo’n 2.800 orders ontvangen. Voor klanten betekent de omschakeling naar elektrisch een uitdaging die veel vragen oproept. Dus is de behoefte aan advies groot. De fabrikant investeert daarom flink in personeel en technologie. Benieuwd wat MAN kan betekenen voor ondernemers in de bouw-, infra- of transportsector? Op de TKD laten ze het allemaal zien!

MAN eTruck
Als enige truckmerk bouwt MAN zelf batterijen, en wel in de nieuwe fabriek in Nürnberg.

De eerste volledig elektrische MAN van Nederland, een eTGX, is in januari feestelijk overhandigd aan de trotse eigenaar. Van Doorn uit Geldermalsen plaatste als eerste een order voor een eTruck uit de voorserie en heeft zodoende de primeur in de vorm van een eTGX 4×2 trekker met GX-cabine, die veilig en duurzaam wordt ingezet voor het realiseren en onderhouden van (bedrijfs)terreinen, infrastructuur en groenvoorzieningen. Met een batterijpakket van 540 kWh, waaruit dankzij nieuwe technologie 90 procent rendement gehaald kan worden, verwacht Van Doorn voldoende actieradius te halen om de aanwinst probleemloos in te zetten. Overigens heeft MAN Truck & Bus in Nederland inmiddels al elf voorserie eTGX trekkers mogen afleveren en vanaf juni zullen alle varianten van de eTruck uitgeleverd worden.

MAN Van Doorn primeur
Van Doorn uit Geldermalsen nam de eerste in Nederland geleverde eTGX – een 4×2 trekker met GX-cabine – in gebruik.

HVO100 in de ban

De vraag naar nul-emissieoplossingen in de bouw krijgt mogelijk een extra impuls nu HVO100 sinds 1 januari niet langer wordt gezien als een duurzaam alternatief in Rijkswaterstaat-tenders. Biodiesel – dat de CO2-uitstoot van machines en voertuigen met 80 tot 90 procent terugdringt – gold jarenlang als overgangsbrandstof en zodoende gedoogd op emissievrije projecten. Binnen het ‘Protocol berekenen en aantonen MKI-waarde’ is HVO door Rijkswaterstaat nu gelijkgesteld aan gewone diesel. Hiermee valt een belangrijke optie weg om duurzaamheidsscores te behalen binnen aanbestedingen en dus zijn aannemers sneller gedwongen een keuze te maken tussen batterij-elektrische voertuigen (BEV) en waterstofverbrandingsmotor (H2-ICE).

MAN Truck & Bus biedt klanten hierbij uitgebreide ondersteuning met het 360°-adviesconcept. “We zien dat de optimale aandrijfkeuze sterk afhangt van het gebruiksprofiel”, vertelt Jacobjan Vermeiden, Manager Transport Solutions. “Een portaalauto, die lokaal of regionaal opereert, kan prima elektrisch. Voor zwaar transport, lange afstanden of beperkte laadinfrastructuur kan een waterstoftruck de betere oplossing zijn.” Dit najaar komt de hTGX op de markt met een GCW oplopend tot 90 ton. De eerste exemplaren zijn voor De Jong Zuurmond en Jos Scholman. De zelf ontwikkelde H45-waterstofverbrandingsmotor, goed voor 520 pk en 2.500 Nm koppel, biedt zo’n 600 kilometer actieradius en in 10 tot 15 minuten zijn de waterstoftanks weer volgetankt.

MAN eTGS kipper
In navolging van de eTGX rolt binnenkort ook de elektrische TGS van de productieband.

Iedere kilogram telt

Om klanten te helpen bij het maken van de juiste afweging ontwikkelde MAN onder meer de Energy & Range-calculator. Deze tool berekent op basis van inzetprofielen welke accucapaciteit nodig is en hoeveel batterijpakketten optimaal zijn. Daarbij wordt zelfs rekening gehouden met de verwachte accudegradatie over vijf tot tien jaar. Zo voorkomen ondernemers dat zij over- of onderinvesteren. “Iedere kilogram telt, zeker in de bouwsector”, benadrukt Vermeiden. “Vergeet niet dat een accupakket rond de 750 kilogram weegt en dat het weglaten van één of twee packs – mits praktisch haalbaar natuurlijk – een wezenlijke bijdrage levert aan het netto laadvermogen. Zeker bij constructievoertuigen is dat een afweging die met zorg dient te worden gemaakt.”

MAN bouwt zijn eigen hoogvolt-accu’s in een gloednieuwe fabriek in het Duitse Nürnberg, waarmee betrouwbaarheid en leverzekerheid sterke troeven zijn. Ook de laadinfrastructuur krijgt veel aandacht. Met MAN Charge & Go krijgen klanten bij aankoop van een elektrische truck vijf jaar toegang tot een gratis laadpas, SmartRoute service en Dedicated Truck routeplanner. Deze tools zorgen ervoor dat chauffeurs snel geschikte laadpunten vinden en zo eenvoudig hun route kunnen plannen. De app maakt direct inzichtelijk of een laadpunt ‘eTruck ready’ is of ‘eTruck Limited’, waarbij er restricties gelden. Bijvoorbeeld dat de trailer moet worden afgekoppeld om te kunnen laden, aangezien een combinatie de maximale lengte overschrijdt.

RON7756
Met een GCW tot wel 90 ton biedt de hTGX waterstoftruck van MAN een oplossing om emissieloos te werken onder de zwaarste omstandigheden.

Duurzaam maatwerk

Met deze brede aanpak laat MAN zien dat duurzaamheid maatwerk is. Niet elk bedrijf kan met één standaardoplossing uit de voeten. Met een breed portfolio en 360°-advies ondersteunt de fabrikant transportondernemers bij de overstap naar zero-emissie. Daarbij draait het om de juiste technologie te matchen met een specifieke toepassing. Op de TKD presenteert MAN van 12 t/m 14 juni diverse trucks, waaronder een elektrische eTGX 6×2 met haakarmsysteem. Hoogst waarschijnlijk is ook de waterstoftruck te bewonderen tijdens deze actieve demonstratiebeurs in Sint-Oedenrode. Daarmee onderstreept MAN Truck & Bus dat de toekomst emissieloos is en bedrijven kunnen rekenen op slimme ondersteuning tijdens elke stap van het proces.     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Kunnen we je helpen met zoeken?

Bekijk alle resultaten