Vier jaar na de introductie van het eigen merk Relly stond De Schans uit Hedel voor het eerst op de bauma, ’s werelds grootste materieelvakbeurs in München. Niet zomaar ergens in een hoekje, maar prominent op het buitenterrein met een indrukwekkende stand van 44 meter breed, compleet met terras, live demo’s en vijftien miniloaders. “Een Nederlands feestje”, zoals commercieel manager Jan-Willem Slegh het treffend omschrijft. “We wilden de sfeer van de TKD naar Duitsland brengen en dat is gelukt.”
De deelname aan de bauma markeert een bijzonder moment. De Schans bestaat immers exact dertig jaar. Van specialist in Knikmops machines voor stratenmakers tot producent van een volledig eigen lijn compacte wielladers – de Relly – het bedrijf heeft een indrukwekkend groeipad afgelegd. “Dat we nu tussen al die grote wereldmerken staan met ons eigen merk, voelt als de kers op de taart”, vult verkoper Niels Oltmans aan.
Samen met Almi uit Vriezenveen, fabrikant van steenknippers en bandenklemmen, vulde De Schans de gezamenlijke stand. “We bedienen dezelfde doelgroep. Zij leveren het ambacht, wij de machines.” Met twee demobakken – één voor dieselmachines en één voor elektrisch – kon het publiek de Relly’s in actie zien. En dat publiek was massaal aanwezig. “Van de 600.000 beursbezoekers hebben we er zeker 100.000 op onze stand gehad”, schat Slegh met een grote grijns.
“We vielen op tussen al het geweld van groot, groter, grootst.” En niet alleen qua showelement. “Je zag mensen echt de machines inspecteren. De constructie en lasnaden vertellen natuurlijk veel over hoe degelijk de Relly’s ook onderhuids zijn opgebouwd. Het beste van alles wat we door de jaren heen in de markt zijn tegengekomen is nu gecombineerd in één machine die van scratch af aan is opgebouwd.”
Een belangrijk doel van de deelname was het versterken van het Duitse dealernetwerk. Dat lukte, want op de stand kwamen diverse potentiële dealers langs. De internationale belangstelling was sowieso overweldigend. “Wat wij aan techniek en degelijkheid in zo’n compacte machine stoppen, daar hebben ook andere fabrikanten bewondering voor”, vertelt Oltmans. “We hebben contacten opgedaan over de hele wereld.”
Een echte blikvanger was de Relly 1.8C, getoond op een aanhanger. Deze 2,1 ton zware kniklader met een 44 pk sterke dieselmotor kan moeiteloos een pak stenen heffen. “We zijn er trots op dat onze loaders nog altijd beschikken over het hoogste hefvermogen in hun klasse”, aldus Slegh. De R 1.8C is nog altijd de onbetwiste bestseller uit de range. De iets kleinere R 1.3C was te zien in zowel standaard oranje als de stoere Black Edition.
Toch ligt de focus binnen De Schans meer en meer op emissievrij werken. De Relly 1.8E – stil, krachtig en nu met 60 kWh accupakket – trok veel bekijks. “De vraag naar elektrisch materieel neemt snel toe”, weet Slegh. “Nederland en Scandinavië lopen daarbij voorop, maar ook in Duitsland, België en Frankrijk wint zero-emissie serieus terrein. Onze modellen vallen in de smaak omdat er met een leeg tekenbord is begonnen. Geen compromissen dus.”
Die aanpak werpt zijn vruchten af. De productiecapaciteit wordt verder opgeschaald, met als doel om vanaf 2028 jaarlijks duizend Relly’s te bouwen, waarvan tweederde voor export. “Het vertrouwen groeit. Klanten die één Relly kochten, komen terug voor een tweede of derde. Vaak is een demo niet eens meer nodig. ‘Als De Schans erachter staat, dan zal het wel goed zijn’, horen we vaak. De sneeuwbal begint nu echt te rollen”, aldus Oltmans.
Alle gepresenteerde machines op de bauma waren uitgerust met een neerklapbaar dak zonder vierpuntsbevestiging. Voor de R 1.8 werd ook een gesloten cabine en een nieuw weegsysteem met sensoren getoond, ideaal voor bijvoorbeeld het vullen van bigbags.
Na het succes op bauma kijkt De Schans met veel energie vooruit naar de TKD in juni. “Daar willen we nóg meer interactie met het publiek”, stelt Oltmans. “Zelf rijden, ervaren, voelen. Dat past bij wie we zijn. Geen gelikte show, maar echte actie vanuit passie voor techniek.” Met de groeiende vraag naar compacte én elektrische oplossingen, een steeds verder uitgebouwd dealernetwerk en een herkenbare eigen stijl lijkt de sneeuwbal inderdaad te rollen voor Relly. En als het aan De Schans ligt, rolt hij op volle snelheid door – richting een succesvolle toekomst, op eigen kracht.