Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Betrouwbare partner voor zwaarste omstandigheden
Scania levert de XT in diverse asconfiguraties en met een ruime keuze aan cabine- en motorvarianten.

Betrouwbare partner voor zwaarste omstandigheden

Robuust werkpaard voor veeleisende bouwsector

Op de kavel van Scania Nederland zijn tijdens de TKD-beurs de schijnwerpers nadrukkelijk gericht op de XT als noeste werker binnen de bouwsector. Voor dit robuuste model is – letterlijk en figuurlijk – geen brug te ver.

Supersky Scania Mudrunner 003 SM
De robuuste bouwtruck deinst ook in ruw terrein nergens voor terug.

De Scania XT, die met alle cabineversies en motoren kan worden gekozen, is bedoeld voor de zwaarste klussen en uitdagende omstandigheden. Een stoere bumper steekt aan de voorkant van de cabine 150 mm uit. Het geeft het voertuig een karakteristiek uiterlijk, dat zowel kracht als robuustheid uitstraalt. Dit wordt nog geaccentueerd door spiegelkappen die tegen een stootje kunnen. Daarnaast kunnen klanten kiezen uit tal van afwerkingsmogelijkheden die een bijdrage leveren aan meer productiviteit en de indruk van onverzettelijke kracht versterken.

Supersky Scania Mudrunner 0016 SM
Als R660 beschikt de XT 6×4 over Scania’s befaamde V8-krachtbron.

Tegen een stootje

De bumper biedt een oploophoek van circa 25 graden, afhankelijk van de uitvoering in termen van bandenkeuze en chassis. In combinatie met een beschermplaat en de koplampbescherming heeft de XT-versie een bijzonder robuuste en sterke voorkant, die met gemak tegen een stootje of lichte touché kan zonder schade aan de onderliggende constructie op te lopen. In het midden bevindt zich een toegankelijke sleeppen met 40 ton capaciteit, wat welkom is als de truck een ander voertuig moet lostrekken of zelf assistentie nodig heeft wanneer die is volgeladen.

“De XT-serie van Scania is bedoeld als bouwvoertuig in verschillende uitvoeringen voor uiteenlopende toepassingen. Dit model wordt vaak ingezet onder de zwaarste omstandigheden, zowel op de weg als in ruw terrein”, aldus Jan de Vries, Director Sales bij Scania Nederland. “De situaties waarin ze uitkomst bieden variëren van slechte wegen tot krappe bouwlocaties, waarbij de nadruk steevast ligt op de zware omstandigheden die het voertuig moet kunnen trotseren. Een paar schrammen betekenen daarbij niet meteen een bezoek aan de garage.”

Supersky Scania Mudrunner 0014 SM
Voor heavy duty toepassingen bestaat er een opbouw van KH-Kipper.

Modulair systeem

Waar bouwvoertuigen in verschillende toepassingen in eerste instantie de meest voor de hand liggende XT-kandidaten zijn, bieden de modulaire systemen van Scania ook volop potentie om een oplossing op maat te maken. Twee uitrustingspakketten die uniek zijn voor de XT kunnen desgewenst aan het basisontwerp worden toegevoegd, te weten een interieurpakket en een exterieurpakket. Hiermee kan de klant de truck nog meer individueel afstemmen op diens zware taak in de bouw.

Scania is ook uniek in de plug & play-manier waarop men verschillende carrosserieën en elektronica van de opbouw kan integreren in het eigen voertuigsysteem. Het tijdrovende trekken van eigen kabels kan hiermee voorkomen worden. Los van het ontwikkelen en het vergemakkelijken van de uitvoering van carrosseriebouw voor de vrachtwagens zelf, richt Scania zich ook op informatie en training. Men onderhoudt een uitgebreide website met handige informatie en tekeningen.

Supersky Scania Mudrunner 0039 SM
De stalen bumper biedt een oploophoek tot circa 25 graden en is uitgevoerd met een beschermplaat en roosters voor de koplampen. De sleeppen in het midden levert 40 ton capaciteit.

Sterk en zuinig

De keuzevrijheid stopt natuurlijk niet bij de mogelijkheden qua asuitvoeringen en cabines. Het assortiment motoren is ook extreem groot. Dit programma loopt van de bewezen 7- of 9-liter motoren, via de 13-liter krachtbronnen van het Super-platform tot Scania’s machtige V8 met vermogens tot 770 pk en een koppel van maar liefst 3.700 Nm. Alle motoren zijn SCR-only uitgevoerd en daarmee zeer zuinig. Dat is niet alleen goed voor de portemonnee, maar ook gunstig voor het milieu. Het brandstofverbruik is immers direct gekoppeld aan de CO2-uitstoot. Scania Opticruise, het geautomatiseerde aandrijflijnsysteem, kent een speciale off-road modus voor nog meer terreinvaardigheid.

In aanbestedingen worden steeds vaker eisen opgenomen omtrent de uitstoot op een project. Deze eisen kunnen oplopen tot een volstrekt emissieloze inzet van (logistiek) materieel op de bouwplaats. Vaak betekent dit dat de locatie alleen met zero emissie voertuigen is te bereiken. Scania heeft een volledig programma elektrische voertuigen die voor verschillende toepassingen geschikt zijn. De chassis zijn modulair opgebouwd, zodat een grote flexibiliteit mogelijk is. Een e-PTO kan worden gebruikt om emissieloos extra apparatuur aan te drijven. Ook zijn veel carrosseriebouwers inmiddels getraind in het werken met een Scania e-truck.     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Kunnen we je helpen met zoeken?

Bekijk alle resultaten