Hollandia ontwerpt, realiseert en onderhoudt complexe staalbouwkundige (kunst)werken en bewegingswerken, zoals bruggen, sluizen, stuwen, stormvloedkeringen en specials. “We bouwen specialistischer en innovatiever dan ooit tevoren”, aldus Diederik van Rijn, directeur van Hollandia Infra. “Naast vakmanschap en kennis vereist dit ook sterke partners om mee samen te werken.
Via krachtenbundeling en kennisdeling ontzorgen wij onze opdrachtgevers en vullen we het complete traject in: van ontwerp tot en met sleutelklare oplevering.”
Onder de Hollandia-vlag zijn onder meer Hollandia Infra en Hollandia Services actief. Waar Infra zich richt op de nieuwbouw van staalbouwkundige kunstwerken, focust Services op asset management (groot en regulier onderhoud), renovatie, storingen en calamiteiten. Samen bestrijken zij de volledige levenscyclus van stalen kunstwerken en bewegingswerken, waarbij alle disciplines – van ontwerp en engineering tot productie, montage, elektrotechniek & installaties (E&I) en werktuigbouwkunde – in eigen huis worden uitgevoerd. Dankzij deze unieke combinatie van kundige medewerkers en een sterke marktpositie waarbij samenwerking, veiligheid en duurzaamheid hoog in het vaandel staan, is Hollandia klaar voor de toekomst. “Wij zijn uniek in ons marktsegment. We streven ernaar een leidende en prominente rol in onze markt te vervullen. Dat doen we door ons met vakmanschap, passie en een gezonde dosis doorzettingsvermogen steeds verder te ontwikkelen op het gebied van processen en samenwerking in de markt”, bevestigt Matthijs de Groot, algemeen directeur van Hollandia Services.

De komende decennia wacht Nederland een immense vernieuwings- en renovatieopgave (V&R). Honderden stalen kunstwerken – bruggen, sluizen en keringen – bereiken het einde van hun levensduur en moeten worden vernieuwd of gerenoveerd. Hollandia investeert fors om daar goed op voorbereid te zijn. Zo breidt ze haar productiefaciliteiten uit om ook XL-bruggen volledig in eigen beheer te kunnen bouwen en afmonteren. Daarmee vergroot ze haar slagkracht en flexibiliteit voor de uitdagende projecten die komen gaan.
Naast deze fysieke uitbreiding richt het bedrijf zich op vijf bouwstenen die de basis vormen voor haar toekomst. “We investeren in mensen door het aantrekken en behouden van kundige collega’s. Via onze eigen bedrijfsschool leiden we nieuw talent op en benutten we de kennis van ervaren medewerkers optimaal.” In de markt ligt de focus op onderhoud en renovatie in Nederland, terwijl voor vervanging en nieuwbouw met name West-Europa centraal staat. “Tegelijkertijd moderniseren we onze middelen, zoals faciliteiten, materieel en digitale tools, en vernieuwen we onze methoden door digitalisering, automatisering en het verbeteren van processen. Met dit alles willen we een toonaangevende werkgever zijn die maatschappelijke meerwaarde biedt en verankerd is in de regio”, aldus De Groot.

De productielocatie in Krimpen aan den IJssel ligt direct aan open vaarwater nabij de Rotterdamse havens en is daarmee ideaal voor transport en assemblage. Hier combineren Hollandia Infra en Hollandia Services hun expertise tot grootschalige prestaties.
“Staalconstructies en bewegingswerken worden steeds imposanter, de condities uitdagender”, aldus Van Rijn. “Dat dwingt ons om creatief en innovatief te zijn: qua design, engineering, projectmanagement, fabricage, conservering, transport én montage.” Naast de locatie in Krimpen beschikt Hollandia Services ook over een vestiging in Friesland, van waaruit projecten en calamiteiten in het noorden van Nederland efficiënt worden bediend. Door de nabijheid kunnen de collega’s snel ter plaatse zijn bij storingen en calamiteiten, terwijl de kortere reisafstanden bijdragen aan het beperken van de ecologische voetafdruk.
Voorbeelden uit de praktijk tonen de veelzijdigheid. In 2024 realiseerde Hollandia Infra onder meer de Clyde Renfrew Bridge in Schotland, de Schiphol A9-bruggen en de innovatieve zelfsluitende waterkering bij Steyl in Limburg. Onlangs is ze samen met Rusthoven gestart met het vernieuwen van de beweegbare delen van de Papendrechtsebrug, in opdracht van combinatie Mobilis en Croonwolter&dros.

Hollandia Services voert onderhouds- en renovatieprojecten uit aan onder meer bruggen, sluizen en stormvloedkeringen. Voorbeelden hiervan zijn de Oosterscheldekering en de Maeslantkering, renovatie van beweegbare bruggen in en rondom Delft, en het meerjarig onderhoud aan negentig beweegbare bruggen en sluizen in Zuid-Holland (samen met Croonwolter&dros en Arcadis). Daarnaast voert ze voor de gemeente Amsterdam het ROGO2-contract uit: het onderhoud aan een groot aantal beweegbare bruggen en sluizen.
“Techniek en capaciteit zijn belangrijk, maar uiteindelijk zijn relaties en mensen bepalend voor het succes van ons bedrijf. In nauwe samenwerking met opdrachtgevers, partners en leveranciers staan we ijzersterk om de komende V&R-opgave aan te gaan,” aldus De Groot en Van Rijn