Het aanbrengen van meer dan 12.000 ankerpalen voor de verdiepte snelweg ter hoogte van Amstelveen is het grootste ankerpalenwerk voor een Nederlands infraproject. De Vries Titan is verantwoordelijk voor dit werk. Hierbij werkt ze in een funderingscombinatie met BAUER Funderingstechniek.
In opdracht van Rijkswaterstaat verbreedt en verdiept VeenIX de A9 tussen Badhoevedorp en Holendrecht. In 2021 was De Vries Titan al betrokken bij het proeftraject om ankerpalen aan te brengen. Dit proeftraject was bedoeld om aan te kunnen tonen dat de palen sterk genoeg waren om aan de ontwerpeisen te voldoen. Vanuit dit proeftraject zijn ze geselecteerd om de productiepalen aan te brengen. “Het gaat hier om meer dan 12.000 ankerpalen”, vertelt Jan Mekenkamp, uitvoerder bij De Vries Titan. “Het traject is verdeeld in twee fasen, de noord- en zuidfase. De noordfase hebben we nu afgerond. Daarbij gaat het om een kleine 6.000 palen. Gemiddeld doen we 5 tot 6 palen per dag. Wij brengen de palen aan in de grond. Hierbij volgen we het profiel van de verdiepte bak, stapsgewijs worden de palen steeds dieper tot het diepste punt op 45 tot 46 meter geboord om daarna stapsgewijs weer minder diep te gaan tot circa 25 tot 30 meter diep. Na het ontgraven worden de palen in de onderwaterbetonvloer opgenomen. Zo houden ze de verdiepte bak op zijn plek.”
De opdracht was zo omvangrijk dat De Vries Titan het uitvoert samen met BAUER Funderingstechniek. Een vertrouwde combinatie, zij werken vaker samen aan grote infraprojecten. “We hebben samengewerkt op de projecten Maasdeltatunnel toerit Zuid Rozenburg, het stationsgebied Groningen en de Amstelveenlijn (tevens in samenwerking met VSF). We zijn allebei specialist op dit gebied. Samen hebben we genoeg capaciteit en ervaring om dergelijke grootschalige opdrachten uit te kunnen voeren. We zoeken elkaar vaak op, omdat we hetzelfde kwaliteitsniveau hanteren en we komen onze afspraken na”, zegt Mekenkamp.
De beperkte ruimte, de logistiek en het samenwerken met andere combinaties zijn wat Mekenkamp betreft de grootste uitdagingen. “Je moet de planning en werkzaamheden goed op elkaar afstemmen. Omdat er zoveel mensen en machines bij betrokken zijn, is de beschikbare ruimte snel vol. Bijzondere transporten, zoals lengte- en zwaartetransporten doen we zoveel mogelijk overdag en buiten de spits om. Dit stemmen we een aantal dagen van tevoren met de andere partijen af.” Wat dit werk mooi maakt voor Mekenkamp, zijn de verschillende fasen in het proces. “We werken al een hele tijd aan dit project, er gebeurt heel veel, maar nu pas begint het vorm te krijgen. Nu zien we pas hoe indrukwekkend en imposant de verdiepte snelweg is die we aan het bouwen zijn. Dat motiveert, want je ziet nu steeds beter waar je aan meewerkt.”
Benjamin Bekhof, directeur van De Vries, en Jan Mekenkamp zijn trots dat De Vries Titan mee mag bouwen aan de vernieuwde A9. “Ondanks de vele uitdagingen bouwen we met elkaar een verdiepte ligging van de snelweg conform de gestelde kwaliteitseisen. Onze slogan is ‘Gedreven door vakmanschap’, dat is op dit project niet anders. Met BAUER vormen we een sterke combinatie waarbij we de kwaliteit en veiligheid garanderen. Met name zijn we trots op het polderen in de polder, zoals wij dat zeggen. Het vechten tegen het grond- en oppervlaktewater, en tegelijkertijd het polderen met alle andere partijen om het project tot een succes te maken.”