De infrasector wordt nog te veel gezien als een mannenwereld. Niks is minder waar. Meer en meer vrouwen vinden een job en een plaats in de wereld van de grond-, weg- en waterbouw. En we stellen ze graag uitgebreid aan je voor. In elke editie van GWW-Bouwmat laten we een vrouw uit de sector aan het woord over haar job en wat die precies zo fijn maakt. In deze editie geven we het woord aan Carolien Visschers, teamleider van de afdeling communicatie bij Mobilis, bestaande uit vijf medewerkers.
Carolien is geboren en getogen in het Gelderse Eerbeek. Met twee jonge kinderen, een woonboerderij uit begin 1900, veel hobby’s, sporten en vrijwilligerswerk verveelt ze zich geen minuut. Maar dat past ook bij het bezige bijtje zoals ze is. Carolien is een mensen-mens. “Ik excelleer in teamverband met ruimte voor creativiteit, maar houd ook van snel schakelen, to the point en aanpakken. Ik kijk naar de wereld waarin ik alleen maar kansen zie, geen beren op de weg zie en wil alle mogelijke communicatiemomenten verzilveren.”
Na de MEAO, NIMA A en B wist Carolien dat ze in ieder geval wilde werken in een bedrijf waarin ze iets tastbaars maken. “Toen Haverkort (voorloper van Mobilis, red.) naar Apeldoorn verhuisde werd ik gevraagd voor de invulling van een communicatie- en commerciële functie. Wat me toen erg aansprak was de familiaire, informele en zorgzame sfeer binnen het bedrijf. In de loop der jaren is het bedrijf natuurlijk gegroeid. Na een fusie met het Rotterdamse Voormolen in 2006 is de naam in 2009 veranderd naar Mobilis. Het oorspronkelijke familiaire vanuit de twee bedrijven is nog heel tastbaar. Mobilis is een mooie mix geworden van deze roots. Dit jaar hebben we bovendien een jubileumjaar, we bestaan 125 jaar! We zijn een civiele aannemer en werken aan zowel grote als kleine infraprojecten. Het resultaat van ons werk is te zien in wegen, tunnels, bruggen, sluizen, kademuren, parkeergarages, waterzuiveringen, fundaties en gebouwen in de industrie en onder- en transformatorstations in de energiemarkt door heel Nederland en België.”
Carolien is ondertussen alweer 25 jaar werkzaam in de bouw. “Ik heb de groei gezien van een familiebedrijf dat vanuit Vroomshoop naar Apeldoorn verhuisde evolueerde naar een middelgroot bedrijf met meerdere kantoren in het land en een personeelsbestand van bijna 500 medewerkers. Niet alleen de groei in collega’s, maar ook de verschuiving naar het belang van duurzaam ondernemen, werken in andere vormen zoals 2-fasencontracten en bouwteams heeft een vooral positieve invloed op het communicatie-vak.” Als teamleider van de afdeling communicatie is Carolien verantwoordelijk voor de communicatieactiviteiten van een aantal divisies en afdelingen of zoals ze het zelf krachtig verwoordt: “Het versterken van het imago van Mobilis. Het communicatie-vak is heel breed en vooral heel divers. En dit maakt het ook zo prachtig en uitdagend. Het gaat van strategisch communicatie-advies en het opzetten van communicatieplannen tot het organiseren van een netwerk-event of beurs en het deelnemen aan een innovatietraject. Met mijn gezonde nieuwsgierigheid meng ik mij graag in nieuwe ontwikkelingen en hoor graag waar mijn collega’s mee bezig zijn.”
En over collega’s gesproken, de bouwsector heeft nog steeds het imago dat het een mannencultuur is. “Dankzij meer diversiteit op de werkvloer is er al veel veranderd”, merkt Carolien op. “Een ander kenmerkend beeld van de bouw is dat het fysiek zwaar werk is. Maar dat is lang niet altijd het geval. De bouw is een sector waarin veel kansen liggen op het gebied van verduurzaming, gebruikmaken van slimme apparaten, innoveren en digitaliseren. Ik kan het iedereen aanraden. Niet alleen vrouwen. De civiele techniek is een prachtige sector, en met Mobilis kunnen we een groot verschil maken voor de generaties na ons. Naast infrawerken hebben we vooral energie-, water-, vervangings- en renovatieprojecten in portefeuille. Juist ook in die markten kunnen we onze kennis en kracht benutten en onze toegevoegde waarde laten zien op actuele maatschappelijke thema’s zoals de energietransitie en de watertechnologie. Mijn ambitie is dan ook om als communicatieprofessional een bijdrage te blijven leveren aan onze mooie projecten en onze maatschappelijke uitdagingen waarin we echt het verschil maken.”
Neem dan rechtstreeks contact op met Mobilis.