De Oosterweelverbinding is één van de grootste infrastructuurprojecten in België momenteel. Onderdeel van het project is de bouw van een zinktunnel op de bodem van de Schelde. Specifiek voor het leveren van de zinkvoegomrandingen heeft bouwcombinatie TM COTU het Nederlandse GS Birkhoff Staalwerken uit Oude-Tonge ingeschakeld. En daar had de bouwcombinatie een gegronde reden voor…
GS Birkhoff Staalwerken is met recht een expert in de productie van zinkvoegomrandingen. “Enkele jaren geleden hebben we ook voor de zinktunnel op de A24 Blankenburgverbinding de zinkvoegomrandingen geproduceerd, geleverd en gemonteerd”, zegt directeur Henk van den Ochtend. “De uitvoering daar is inmiddels verhuisd naar de Oosterweelverbinding. Zij hadden goede ervaringen met ons en dat is de reden dat we nu ook de zinkvoegomrandingen voor de Oosterweeltunnel mogen maken. Zestien stuks in totaal, en in een behoorlijk formaat.”
De zinkvoegomrandingen zijn in de basis een soort raamwerk uit stalen IPE 600-profielen, legt Van den Ochtend uit. “Elk raamwerk is 40 meter lang en 10 meter hoog en volledig onder executieklasse 4 in onze werkplaats geprefabriceerd. Daarbij hebben we gestreefd om elk raamwerk zo ver mogelijk voor te bereiden, zodat we op locatie zo min mogelijk hoeven te lassen. Een IPE-profiel is over zijn lengte relatief slap, daarom hebben we speciale maatregelen genomen om te voorkomen dat het tijdens transport richting bouwdok zou knikken.” En met succes. Eenmaal aangekomen in het bouwdok in Zeebrugge heeft GS Birkhoff Staalwerken de profielen op maat gesteld, de twee verticale delen eraan vast gelast, vervolgens het bovendeel en daarna alles afgelast. “Het maken van een zinkvoegomranding is een van onze specialiteiten. De gestelde eisen maken het vaak lastiger dan het werk an sich”, zegt Van den Ochtend.
De zinkvoegen vormen de onderlinge verbinding tussen de betonnen moten van de zinktunnel. “Aan de kopse kant van elk betonelement bevindt zich een stalen zinkvoegomranding”, zegt Van den Ochtend. “Aan één zijde worden vlakke drukplaten ingelast en aan de andere zijde hebben we drukplaten van klemblokken voorzien waarop het gina-rubberprofiel wordt gemonteerd. Dat zorgt direct na het afzinken voor een eerste waterdichte afsluiting tussen de twee tunnelmoten.” De definitieve afdichting wordt pas in een later stadium vanaf de binnenzijde geplaatst. Om überhaupt ín de afgezonken tunnelmoten te komen, heeft GS Birkhoff Staalwerken dakdoorvoeren geleverd die zijn mee ingestort in de tunnelmoten. “Via deze dakdoorvoeren kan men na het afzinken in de tunnelmoten komen en van binnenuit het omega-rubberprofiel monteren. We hebben 3.000 klemstrippen geleverd om aan de binnenzijde het omegaprofiel vast te kunnen
zetten aan de zinkvoegomranding. Dan kunnen de kopschotten eruit en kan de tunnel worden afgebouwd.”
GS Birkhoff Staalwerken heeft het deel aan de Linkeroever al opgeleverd en is op moment van schrijven bezig op de Rechteroever met het inlassen van de drukplaten in de laatste elementen. Het hele project wordt onder executieklasse 4 uitgevoerd. De tunnelmond op de Linkeroever staat klaar voor het afzinken van het eerste element. Dat zal volgens planning in juli 2025 gaan gebeuren.